افغانستان-خواهان-عضویت-در-سازمان-مشارکت-برای-دولت-داری-شفاف-است

کابینه، تقاضای عضویت کشور را در سازمان مشارکت برای دولت‌داری شفاف تایید کرده و اداره امور ریاست جمهوری وظیفه دارد تا این مورد را به نتیجه برساند.

به گزارش افغان خبر:  رئیس عمومی اداره امور ریاست‌جمهوری تقاضای عضویت در سازمان مشارکت برای دولت‌داری شفاف و مزایای عضویت افغانستان در این سازمان را به‌جلسه کابینه مطرح کرد.

وی خاطر نشان نمود که این سازمان به تاسی از مفاد اعلامیۀ جهانی حقوق بشر و کنوانسیون بین‌المللی سازمان ملل متحد در مبارزه با فساد، در سپتمبر ۲۰۱۱ میلادی ایجاد شده است.

این سازمان  به‌منظور فراهم‌سازی بستر بین‌المللی در راستای ترویج فعالیت‌های چند جانبۀ بین‌المللی و ایجاد تعهدات قوی در نهاد‌های دولتی به‌منظور افزایش مشارکت مردمی، مبارزه با فساد و بکارگیری فناوری‌های جدید برای ایجاد دولت‌های بازتر، اثربخش تر و پاسخ‌گوتر فعالیت دارد.

کابینه، عضویت افغانستان را در سازمان بین‌المللی مشارکت برای حکومت‌داری باز در پرنسیپ مورد تائید قرار داده، ریاست عمومی ادارۀ امور ریاست‌جمهوری را من‌حیث ادارۀ رهبری کننده موظف نمود، تا در همکاری ارگان‌های ذیربط در قسمت مدیریت تطبیق تعهدات آن سازمان اقدام عاجل نماید.

در ادامه، سرپرست شاروالی کابل چگونگی اجراآت خویش را در رابطه به تعدیل ماسترپلان جهت اعمار تعمیر اداری بانک جهانی به‌جلسه ارایه نمود.

جلسه، شاروالی کابل را موظف نمود تا در قسمت اجازه اعمار تعمیر اداری بانک جهانی اقدام و ساحه پروژۀ وزیر محمداکبر خان را من‌حیث ساحۀ تاریخی حفظ و در رابطه به سه‌صد تعمیر که در این ساحه خلاف ماستر پلان و پلان‌های تفصیلی اعمار گردیده، طرح مشخص را ترتیب و به‌جلسات بعدی کابینه ارایه نماید.

در بخش دیگر جلسه، رئیس اداره هوانوردی ملکی، گزارش وضعیت مالی، تخنیکی، اقتصادی و عملیاتی شرکت‌های حمل و نقل هوایی کشور را به جلسه ارایه، وضعیت عملیاتی شرکت‌های هوایی کشور را مشخص نموده، از وضعیت نا مناسب اقتصادی این شرکت‌ها، نا مناسب بودن طیارات برای پروازهای بین‌المللی و مقروض‌بودن شرکت‌ها از دولت، یادآوری و طرح‌های پیشنهادی را در عرصه‌های تعدیل در اسناد تقنینی مربوط، معافیت بعضی از پرداخت‌ها و خریداری طیارات جدید از جانب دولت به جلسه ارایه همچنان طرح یکجاسازی شرکت‌های هوایی را نیز گزینه‌ای برای بیرون‌رفت از حالت موجوده دانست.

متعاقباً وزیر انرژی و آب، معافیت محصول گمرکی و پرداخت مالیاتی پروژه‌های آن وزارت را که به اساس توافقنامۀ مالی کمک بلاعوض کشور آلمان تمویل می‌گردد به جلسه مطرح کرد که از سوی کابینه مورد تصویب قرار گرفت

در بخش دیگری از آجندا، وزیر فوایدعامه استملاک موازی (۲۶۳۴۱) متر مربع زمین و (۱۴۶۳۱) متر مکعب ساختمان‌های ملکیت تعداد (۲۱۶) خانواده که بالای آن قسمت دوم سرک دوشی الی بامیان قرار می‌گیرد و استملاک موازی (۸۷۱۰,۸8) متر مربع زمین و مقدار (۶۸۴۰) مترمکعب ساختمان ملکیت اشخاص که تحت اعمار سرک شیبر – دوشی قرار گرفته‌است را به‌جلسه مطرح و مورد تصویب قرار گرفت.

در اخیر جلسه، چهار مورد معاهدات بین‌المللی توسط معین همکاری‌های اقتصادی وزارت امور خارجه به‌جلسه مطرح که مورد تائید قرار گرفت.

·       توافق‌نامه میان جمهوری اسلامی افغانستان و ایالات متحده امریکا مبنی بر انتقال ۲۲ جریب زمین کوپراتیف اردوی ملی واقع شش درک شهر کابل به جانب سفارت ایالات متحده امریکا به مدت ۵۰ سال.

·       موافقت‌نامه میان جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری ایتالیا در زمینه تجدید دو موافقت‌نامه مالی برای برنامه ملی دسترسی روستایی.پ

·       سند تمدید موافقتنامه وضعیت ماموریت پولیس اتحادیه اروپا (ایوپول) در افغانستان.

·       موافقت‌نامه در مورد همکاری‌های عدلی و قضائی در مسائل مدنی و تجارتی پیرامون ابلاغ، احضاریه، اسناد قضایی، کمیسیون‌ها و اجرای احکام و تصامیم حکمیت میان جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری هند.

 

افغانستان خواهان عضویت در "سازمان مشارکت برای دولت داری شفاف" است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد