امیر-قطر-افغانستان-امروزی،-کشور-دو-دهه-قبل-نیست

امیر قطر طی یک تماس تلفنی با رییس جمهور غنی گفت: ما به طالبان خاطرنشان نموده ایم که افغانستان امروزی، کشور دو دهه قبل نیست؛ بلکه یک سلسله واقعیت های جدید شکل گرفته و این کشور تغییر کرده است.

به گزارش افغان نیوز: شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر شام دیروز سه شنبه(12، حوت) طی یک تماس تفلنی با محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان، در مورد پروسۀ صلح صحبت کرد.

ارگ ریاست جمهور با نشر اعلامیه افزوده است که در این صحبت، امیر قطر وعده سپرد که در زمینۀ تسهیل پروسۀ صلح افغانستان، وی و کشورش برای هرگونه همکاری آماده می باشند.

امیر قطر گفت: در ملاقاتی که وی با طالبان داشته است، به آنان خاطرنشان نموده که افغانستان امروزی کشور دو دهه قبل نیست، بلکه یک سلسله واقعیت های جدید در افغانستان شکل گرفته و این کشور تغییر کرده است.

وی افزود: واقعیت های جدید افغانستان این است که این کشور اکنون یک حکومت مشروع منتخب دارد و باید طالبان این را بپذیرند که جانب دولت افغانستان از ملت خود نمایندگی می کند و خواست های جدی و مشروع آن را مطرح می نماید و طبعاً طالبان نیز خواست های دارند که در جریان مذکرات روی آن بحث خواهد شد.

در مقابل، رئیس جمهور غنی از امیر قطر تشکر کرد و گفت که در صورت ضرورت صحبت هایش در رابطه به صلح، با وی ادامه خواهد یافت.

توافقنامه صلح میان دولت آمریکا و گروه طالبان روز شنبه (۲۹ فبروری) هفته جاری به امضا رسید.

توافقنامه صلح روی چهار بخش عمده متمرکز است؛ ضمانت گروه طالبان در عدم استفاده خاک افغانستان علیه امنیت آمریکا و متحدان آن، ارائه جدول زمانی خروج کامل نیروهای آمریکایی و ناتو ظرف ۱۴ ماه آینده، برگزاری مذاکرات بین‌الافغانی در دهم مارچ و بحث روی یک آتش‌بس همه‌جانبه در جریان مذاکرات بین‌الافغانی.

آزادی پنج هزار زندانی طالبان در ده روز پس از توافق و قبل از آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی از موارد مطرح شده در این توافقنامه است.

این درحالی است که رییس‌جمهور غنی خطاب به گروه طالبان گفت که در صورتی که شما برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی آزادی پنج‌هزار زندانی را شرط می‌گذارید، دولت افغانستان نیز شروطی دارد.

امیر قطر: افغانستان امروزی، کشور دو دهه قبل نیست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد