نگرانی-از-پنهان‌کاری-مقام‌های-حکومت-افغانستان-و-امریکا

مسوولان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از پنهان‌کاری مسوولان زندان‌های حکومت ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند که حکومت افغانستان و مقام‌های امریکایی پرسش‌های این کمیسیون را بی‌پاسخ مانده‌اند.

به گزارش افغان نیوز: کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با نشر اعلامیه گفته است که تبادله  پنج هزار زندانی گروه طالبان با نزدیک به یک هزار نظامی حکومت افغانستان که نزد گروه طالبان زندانی هستند، سبب بروز نگرانی‌ها در میان شهروندان افغانستان شده است.

مسوولان این کمیسیون هم‌چنان از پنهان‌کاری مسوولان زندان‌های حکومت ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند که حکومت افغانستان و مقام‌های امریکایی پاسخ‌های این کمیسیون را بی‌پاسخ مانده‌اند.

در این اعلامیه  آمده است: «با این که کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به صورت منظم از زندان‌ها بازدید می‌کند، فهرست نام این پنج هزار زندانی طالب به کمیسیون داده نشده است.»

چگونه‌گی دسترسی قربانیان به عدالت، طی مراحل رهایی زندانیان، هویت زندانیان و برنامه‌های روی دست گرفته شده برای نظارت از زندانیان پس از رهایی از پرسش‌های اساسی این کمیسیون برشمرده می‌شود.

در اعلامیه کمیسیون حقوق بشر آمده است که رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در دیداری با زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان نیز روی پاسخ این پرسش‌ها تاکید کرده، اما پاسخی دریافت نکرده است. اعضای این کمیسیون از حکومت می‌خواهند در امر رهایی زندانیان گروه طالبان از زندان‌های کشور شفاف عمل کنند و نگرانی‌های ایجاد شده در اذهان شهروندان را برطرف کنند.

این در حالی است که محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان، یک روز پس از برگزاری مراسم تحلیف اش، دستور رسمی برای آزادی ۵ هزار زندانی طالبان را صادر کرده است.

نگرانی از پنهان‌کاری مقام‌های حکومت افغانستان و امریکا

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد