انتخابات-ریاست-جمهوری-در-غزنی؛-هزار-نفر-رای-دادند

شماری از اعضای شورای ولایتی غزنی می گویند که با وجود تهدیدات بلند امنیتی و مشکلات تخنیکی در روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، ۷۰ هزار نفر در این ولایت از حق رای شان مستفید شدند.

به گزارش افغان نیوز: نصیر احمد فقیری، رییس شورای ولایتی غزنی امروز سه شنبه( ۹، میزان ) در یک تماس تلفنی به خبرنگار افغان نیوز گفت که لیست رای دهندگان در روز انتخابات ریاست جمهوری، در بسیاری از مراکز رای دهی وجود نداشت، از این رو شمار زیادی از مردم از حق رای شان محروم شدند.

وی افزود: در کنار نگرانی ها از تقلب و بی نظمی ها در سیستم بایومتریک، جنگجویان طالب نیز به سوی مناطق مختلف شهر غزنی حدود هشت گلوله میزاییل را شلیک کردند و تلاش داشتند که روند انتخابات را در این ولایت مختل کنند؛ از این رو مردم کمتر در پروسه انتخابات شرکت کردند.

رئیس شورای ولایتی غزنی بیان کرد؛ با وجود چالش های که در سیستم بایومتریک وجود داشت با آن هم ۷۱ هزار تن در این پروسه ملی اشتراک کردند و رای شان را به صندوق های رای دهی انداختند.

به باور وی، اعضای کمیسیون مستقل انتخابات در عرصه مدیریت پس از این ناکام خواهد بود، زیرا تاهنوز نتوانسته است که صندوق های رایدهی را از ولسوالی های دور دست این ولایت به مرکز غزنی انتقال دهند، این خودش یک نوع زمینه تقلب را فراهم ساخته است.

آقای فقیری تصریح کرد؛ میزان خشونت ها و تقلب از دور گذشته بیشتر بود، اما بی تردید تهدید طالبان نیز بر حضور مردم تاثیر منفی گذاشت، از این رو مشارکت مردم کم رنگ بود.

در همین حال، فاطمه رحیمی عضو دیگر شورای ولایتی غزنی گفت: به دلیل تهدید های بلند امنیتی در سطح شهر و شماری از ولسوالی های مانند گیرو، گیلان، واغظ، اندر و قره باغ؛ شماری از مردم نتوانستند به پای صندوق های رای بروند. بیشترین رای در سطح ولسوالی های نسبتا امن چون جاغوری، مالستان و ناهور به صندوق ها ریخته شده است.

بانو رحیمی بیان کرد؛ بیشترین مشکلات در قسمت درج نبودن نام برخی از رای دهندگان در دستگاه های بایومتریک، عدم آشنایی کامل برخی کارمندان کمیسیون با این سیستم و همچنان تاخیر در باز شدن برخی مراکز رای دهی بوده است.

از سوی هم، عارف نوری؛ سخنگوی والی غزنی می گوید که با وجود تهدید های هراس افگنی، از ۲۳۳ مرکز رای دهی، ۲۳۱ مرکز آن در روز انتخابات باز بوده و تنها دو مرکز در این روز مسدود بوده است.

وی عمده ترین شکایات را خرابی و عدم کارآیی دستگاه های بایومتریک در برخی مراکز، خرابی پرینترها، حذف اسامی رای دهندگان از لیست و دوگانه بودن مشخصات درج شده عنوان نموده، گفت که ضمن این مشکلات، طالبان نیز در ولسوالی های مقر، کیلان، قره باغ، اندر، گیرو و ده یک این ولایت حملات پراکنده نظامی داشتند.

این درحالی است که بربنیاد جدول زمان بندی شده ی کمیسیون مستقل انتخابات، قرار است نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری، به تاریخ ۲۷ میزان و نتایج نهایی آن به تاریخ ۱۶ عقرب سال جاری اعلام شود.

انتخابات ریاست جمهوری در غزنی؛ 70 هزار نفر رای دادند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد