تقلب-کارمندان-کمیسیون-انتخابات-به-نفع-تیم-دولت-ساز-در-هلمند

شماری از اعضای شورای ولایتی هلمند می گویند که کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات در این ولایت به نفع تیم دولت ساز به رهبری رییس جمهور غنی کار کردند.

به گزارش افغان نیوز: عبدالاحد سلطان زی عضو شورای ولایتی هلمند، امروز سه شنبه( ۹، میزان ) در یک تماس تلفنی به خبرنگار افغان نیوز گفت که کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات در سطح شهر و ولسوالی های نادعلی، گرشک، ناوه، گرم سیل و سایر ولسوالی های دیگر به نفع تیم دولت ساز کارکردند و شفافیت انتخابات ریاست جمهوری را زیر سوال برده اند. به باور وی، بیش از ۷۱ هزار رای تقلبی در این ولایت درست شده است.

وی افزود: والی هلمند به تمام فرماندهان و ولسوال های این ولایت دستور داده بود تا برای تیم دولت ساز کارکنند. به همین لحاظ، ولسوالی های که پیش از این در حدود ۹ هزار رای داشتند، در این دور از انتخابات ریاست جمهوری ۲۷ هزار رای به نفع تیم دولت ساز براورد شده است.

در همین حال، حیات الله مایار عضو شورای ولایتی هلمند نیز با ابراز نگرانی گفت؛ تقلب در سطح شهر و تمام ولسوالی های این ولایت وجود داشت و شماری ناظران و کارمندان کمیسیون نیز به نفع تیم دولت ساز کار می کردند. آقای مایار بیان کرد؛ " زمینه تقلب در این ولایت به حدی بود که نمی توان با انتخابات دور گذشته مقایسه کرد، زیرا تمام ناظران و کارمندان به نفع تیم دولت ساز کار می کردند."

از سوی هم، عمر حواک؛ سخنگوی والی هلمند می گوید: جنگجویان گروه طالبان که تهدید کرده بودند انتخابات را مختل می کنند و حمله بر تجمع انتخاباتی را اهداف مشروع نظامی شان اعلام کرده بودند، با وصف انجام حملات پراکنده در برخی نقاط شهر هلمند، در مختل کردن پروسه ملی ناکام ماندند.

آقای حواک تاکید کرد، نیروهای امنیتی تمام مراکز رای دهی را تامین امنیت کرده بودند؛ اما عدم درج نام برخی رای دهندگان در دستگاه بایومتریک، آشنا نبودن کامل برخی کارمندان کمیسیون با دستگاه از جمله مواردی بود که مردم از حق رای شان محروم شدند.

با این حال، بزرگ ترین چالشی که پس از برگزاری هر انتخابات متوجه کمیسیون انتخابات می شود، چگونگی مدیریت آن است. کمیسیون انتخابات با پایان روند رای دهی اعلام کرد که شمارش آرا آغاز شده و قرار است نتایج ابتدایی انتخابات به تاریخ ۲۷ میزان اعلام شود.

با توجه به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ میلادی و انتخابات پارلمانی ۲۸ میزان سال گذشته، حالا بزرگ ترین نگرانی انتخابات ریاست جمهوری کنونی، عدم شفافیت در شمارش آرا و دست برد در آرای مردم افغانستان است.

در حال حاضر نگرانی مردم، نهاد های داخلی و بین المللی مرتبط به نتیجه ی انتخابات است که از سوی کمیسیون اعلام می شود تا سبب آغاز یک بحران جدید در کشور نشود؛ بحرانی که در سال ۲۰۱۴ میلادی باعث به وجود آمدن حکومت وحدت ملی شد.

این در حالی است که مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرده اند که تاکنون مواد انتخاباتی از ۳۶۵ ولسوالی به دفتر های ولایتی این کمیسیون در ولایت ها انتقال یافته و روند انتقال از اکثر مراکز به ولایت ها پایان یافته است.

گفتنی است که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ ششم میزان سال روان در سراسر کشور برگزار گردید، مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گویند که قرار است نتایج ابتدایی انتخابات را به تاریخ ۲۷ میزان اعلام نمایند.

تقلب کارمندان کمیسیون انتخابات به نفع تیم دولت ساز در هلمند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد