اولین-مذاکرات-صلح-طالبان-تحت-رهبری-جدید-با-دولت-افغانستان-در-قطر-انجام-شد

روزنامه گاردین مدعی شده که بعد از کشته شدن ملا اختر منصور مذاکرات صلح میان طالبان و دولت افغانستان قطع شد، اما دو ما قبل این مذاکرات دوباره در قطر به صورت پنهانی آغاز شده است.

به گزارش افغان خبر: روزنامه انگلیسی زبان گاردین نوشته که دولت افغانستان از دو ماه به این سو مذاکرات صلح را به صورت پنهانی با طالبان از سر گرفته است.

خبرگزاری تسنیم نیز با نشر این خبر علاوه کرد:"یک منبع آگاه در گروه طالبان و دولت افغانستان گفت: از زمان توقف مذاکرات صلح در پی کشته شدن ملا اختر منصور رهبر سابق طالبان افغان، این مذاکرات اولین گفت‌وگوهایی است که میان این گروه و دولت کابل صورت گرفته است".

بر اساس این گزارش، ملا عبدالمنان آخوند برادر ملاعمر رهبر پیشن و بنیانگذار طالبان نیز در  مذاکرات پنهانی اکتبر و سپتامبر طالبان و دولت افغانستان در قطر حضور داشته است.

ملا عبدالمنان آخوند با «معصوم استانکزی» رئیس امنیت ملی افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرده است.

همچنان منابعی از گروه طالبان بیان کرده که به زودی ملا یعقوب پسر ملا محمد عمر به هیئت طالبان در قطر میپیوندد.

این منبع طالبان افزوده که در مذاکرات انجام شده در قطر هیچ مقام پاکستانی حضور نداشته و تنها یک دیپلمات ارشد آمریکایی با دیگر طرفها مذاکره کرده است.

مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان در سال های گذشته چندین بار از سر گرفته شده و بی نتیجه پایان یافته است.

اولین دور مذاکرات صلح طالبان و دولت کابل با خبر مرگ ملا محمد عمر رهبر پیشین این گروه ناکام ماند و بعد از آن مذاکرات بعدی با کشته شدن ملا محمد اختر منصور در پاکستان که جانیشین ملا محمد عمر گردید بی نتیجه پایان یافت.

مذاکرات چهار جانبه صلح با حضور نمایندگان (افغانستان، پاکستان، چین و آمریکا) که به  هدف کشاندن طالبان به میز مذاکره انجام میشد، با پیمان شکنی پاکستان به انجام نرسید.

بعد از کشته شدن ملا محمد اختر منصور این اولین خبری از مذاکرات صلح میان طالبان و دولت افغانستان است که به رسانه ها درز کرد.

اولین مذاکرات صلح طالبان تحت رهبری جدید با دولت افغانستان در قطر انجام شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد