بازشماری-آرا،-فرصتی-برای-تقلب-بیشتر

رییس موسسه‌ انتخابات آزاد افغانستان با ابراز نگرانی می گوید که اگر بازشماری آراء به اساس یک پروسه شفاف صورت نگیرد و ناظرین در این اقدام حضور نداشته باشند، زمینه فساد و تقلب را بیشتر فراهم می سازد.

به گزارش افغان نیوز: یوسف رشید، رئیس اجرایوی موسسه‌ انتخابات آزاد افغانستان "فیفا" امروز دو شنبه(21، عقرب) طی یک کنفرانس خبری در کابل گفت که نبود مرکز مراقبتی کمیسیون انتخابات باعث نگرانی مردم و سب تقلب در انتخابات پارلمانی شده است.

وی افزود؛ اگر بازشماری آراء به اساس یک پروسه شفاف صورت نگیرد و ناظرین در این اقدام حضور نداشته باشند، زمینه فساد و تقلب را بیشتر فراهم می سازد.

آقای رشید می گوید که برخی نمایندگان از کم کاری کمیسیون انتخابات شکایت دارند و باید برای بازشماری آرا به ناظرین نیز فرصت داده شود تا از پروسه نظارت کنند.

رشید گفت: کمیسیون در بعضی موارد پاسخگوی شکایات نامزدان نمی باشد، بنابراین از کمپاین زود هنگام انتخابات ریاست جمهوری نیز جلوگیری کند.

به باور وی؛ کمیسیون انتخابات تصمیم قاطع در رابطه به تقویم انتخابات ندارد و میخواهد از قانون فرار کند. بنابراین کمیسیون مستقل انتخابات به جای فرار از قانون، باید سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری، شورای ولسوالی و انتخابات پارلمانی غزنی را مشخص کند تا همه از سرگردانی بیرون شوند.

وی می افزاید؛ کمیسیون میخواهد در دقیقه ۹۰ اقدام کند، درحالیکه این عملکرد زمینه یک انتخابات سراسری را در افغانستان فراهم نمی تواند و باید برنامه اصلاحی را قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری انجام دهد و لیست رای دهندگان، شناسنامه جعلی و سایر مکشلات باید سرنوشت اش معلوم شود و افرادی که ثبت نام نکرده اند باید زمینه برای شان فراهم گردد. و از سوی هم سیستم بایومتریک نیز به شکل درست کار نمی کند و باید راه حل اساسی برای استفاده از این سیستم روی دست گرفته شود.

بازشماری آرا، فرصتی برای تقلب بیشتر

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد