بایدن-اراده-جنگ-وجود-نداشت،-افغانستان-فروپاشید

رییس جمهور امریکا می‌گوید که افغانستان به دلیل بی‌ارادگی سیاسیون و نیروهای امنیتی این کشور که نخواستند بجنگند، فروپاشید.

به گزارش افغان نیوز؛ جوبایدن، رییس جمهور امریکا، دوشنبه‌شب(۲۵ اسد) در یک نشست خبری در مورد خروج سربازان امریکایی و چگونگی ترک افغانستان بیانیه داد.

وی با اشاره بر این که، دولت او به گونه‌ی جدی شرایط امنیتی در افغانستان را نظارت می‌کند، تأکید کرد که مأموریت امریکا در افغانستان مبارزه با تروریزم بود، نه ملت‌سازی.

به گفته وی؛ افغانستان به دلیل بی‌ارادگی سیاسی سیاسیون و نیروهای امنیتی این کشور که نخواستند بجنگند، فروپاشید.

آقای بایدن گفت که او با انتخاب بسیار دشواری روبه‌رو بوده است؛ زیرا او باید انتخاب می‌کرد که به توافق‌نامه‌ی دوحه احترام بگذارد یا با ماندن در افغانستان و فرستادن نیروهای تازه‌، خشونت‌ها را بیش‌تر می‌کرد.

رییس جمهور بایدن تصریح کرد که امریکا نباید و درست نیست در جنگی بمیرد که حتا خود مردم افغانستان نمی‌خواهند در آن شرکت داشته باشند.

او هم‌چنان، گفت که ایالات متحده‌ی امریکا به افغانستان رفت تا عاملان رویداد ۱۱ سپتمبر را نابود کرده و اطمینان حاصل کند که افغانستان دوباره به لانه‌ی امن تروریستان مبدل نمی‌شود.

بایدن گفت: «نیروهای ما، اردوی ۳۰۰ هزار نفری را آموزش دادند، هرچه لازم داشتند در اختیار شان قرار دادند. تنها چیزی که نتوانستیم بدهیم، اراده‌ی جنگیدن بود.»

با آن‌که رییس‌جمهوری امریکا گفت، مأموریت نظامی این کشور در افغانستان پایان یافته و در روزهای آینده، همه‌ی نیروها و دیپلمات‌های امریکا و متحدان آن از این کشور خارج خواهند شد؛ اما در عین حال اطمینان داد که دولت او به کمک‌های بشردوستانه‌ی خود ادامه خواهد داد و از راه دیپلماسی از شهروندان افغانستان حمایت خواهد کرد. «هم‌چنان از حقوق اساسی مردم افغانستان دفاع خواهیم کرد. حقوق بشر باید مرکز سیاست خارجی ما باشد؛ اما با فرستادن سرباز نه.»

این درحالی است که قرار بود، روند خروج سربازان خارجی به دستور جو بایدن تا ۱۱ سپتمبر تکمیل شود؛ اما به دلیل افزایش حملات طالبان و سقوط حکومت اشرف غنی، دیده می‌شود که روند خروج سربازان خارجی پیش از وقت‌ تعیین‌شده انجام خواهد شد.

بایدن: اراده جنگ وجود نداشت، افغانستان فروپاشید

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد