بحران-کنونی-در-افغانستان-مانع-پیش-رفت‌های-پروسه-صلح-می‌شود

رهبر حزب محاذ ملی اسلامی افغانستان بحران به جود آمده را پس از اعلام نتیجه انتخابات، غیر قابل تحمل دانسته و می‌گوید: اگر تنش‌ها و بحران کنونی در کشور شدیدتر شود، این امکان وجود دارد که دست آوردهای ۱۹ سال پسین افغانستان از دست رفته و مانع پیشرفت‌ پروسه صلح شود.

به گزارش افغان نیوز: سیدحامد گیلانی، رهبر حزب محاذ ملی اسلامی افغانستان امروز( سه‌شنبه، 6 حوت) در نشست خبری گفت که وضعیت کنونی از نظر سیاسی قابل نگرانی است و در صورت که راه حل برای آن پیدا نشود، دست آوردهای 19 ساله‌ای افغانستان که برای آن 1.5 تلیریون دالر هزینه شده است، برباد خواهد رفت.

آقای گیلانی افزود که فرصت پیش آمده در راستای صلح افغانستان پس از چهل سال نیازمند مدیریت سالم است و در صورت که این فرصت از دست برود افغانستان یک بار دیگر به بحران خواهد رفت.

او مردم افغانستان را قربانی اصلی بحران به وجود آمده در شرایط سیاسی کشور دانسته و گفت صلح برای مردم اولویت دارد و اگر صلح تامین نشود، تمام دست آوردهای افغانستان در زمنیه اقتصاد، اجتماع و سیاست از دست خواهد رفت.

آقای گیلانی تلاش‌ها‌ و میانجی‌گری سیاف و حامد کرزی را در راستای ایجاد اجماع و تفاهم ملی قابل قدر توصیف کرده و تاکید کرد که تمامی جریان‌های سیاسی و شخصیت‌های ملی باید از آن استقبال نمایند.

این در حالی است عبدالرب رسول سیاف پس از تنش‌های به وجود آمده از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری برای ایجاد تفاهم و اجماع ملی با رییس جمهور غنی و داکتر عبدالله عبدالله و سایر رهبران سیاسی دیدار و گفتگو کرده است.

رهبر حزب محاذ ملی افغانستان در مورد آمادگی اشرف غنی و داکتر عبدالله برای انجام مراسم تحلیف گفت: «رهبران حکومت وحدت ملی باید از خویشتن داری کار گیرند و نگذارند افغانستان یک بار دیگر به بحران برود که برای آن راه حل پیدا نتوانیم». او تاکید کرد اعلام حکومت موازی و انجام تحلیف رهبران حکومت وحدت ملی می تواند کشور را به تجزیه بکشاند.

 آقای گیلانی در باره اعلام نتیجه انتخابات و کار کمیسیون‌های انتخاباتی گفت که باید یک هیأت با اشتراک افراد متخصص ایجاد شود و اطلاعات در ملوک را به گونه بی طرف و شفاف بررسی نماید و رای پاک را از نا پاک جدا و برنده اصلی انتخابات را اعلام کند.

این همه در حالی است که مقام‌های امریکایی از اشرف غنی و داکتر عبدالله خواستار به تعویق انداختن مراسم تحلیف ریاست جمهوری شده است. پیش از این اشرف غنی و داکتر عبدالله به کمیته آمادگی تحلیف مراسم ریاست جمهوری دستود داده بودند که هر چه زودتر آمادگی مراسم تحلیف را انجام دهند.

بحران کنونی در افغانستان مانع پیش رفت‌های پروسه صلح می‌شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد