هیأت-گفتگو-کننده-حکومت-باید-از-حقوق-زنان-و-کودکان-حراست-کند

اعضای کمیته‌ دادخواهی زنان می‌گویند: متضرر اصلی جنگ افغانستان زنان و کودکان هستند و باید در هیأت گفتگو کننده حکومت با طالبان که قرار است تا چند روز آینده ایجاد شود، کسانی در آن گنجانیده شوند که «بتوانند از حقوق زنان و کودکان حراست کند».

به گزارش افغان نیوز: زرقا یفتلی، عضو کمیته دادخواهی زنان و مسوول کمیته تحقیقاتی حقوق زنان و اطفال امروز( دوشنبه، 5 حوت) در نشست خبری این نهاد که «در پیوند به اعلام نتیجه انتخابات و روند گفتگوهای صلح افغانستان» برگزار شده بود، گفت که در مذاکرات میان امریکا وطالبان در مورد حقوق زنان گفتگو شده است؛ اما زنان و حکومت افغانستان از جزئیات آن آگاهی ندارند، باید امریکا از جریان گفتگوهای خود با طالبان در مورد حقوق زنان جزئیات ارائه نماید.

شهلا فرید، استاد دانشگاه و عضو کمیته دادخواهی زنان با بیان اینکه زنان افغانستان هنوز نگران عدم حضور و نقش فعال شان در گفتگوهای صلح است، گفت: «هیأت مذاکره کننده گفتگوهای صلح که قرار است از سوی حکومت ایجاد شود، باید همه شمول باشد و هیأت همه شمول به معنای اشتراک همه اقوام نیست بلکه اشتراک افراد متخصص و کسانی است که از حقوق زنان و اطفال و همه اقشار متضرر جنگ افغانستان نمایندگی کرده بتواند».

حمیرا ثاقب، رییس شبکه حکومت داری شهری افغانستان در این نشست در مورد تنش‌های پیش آمده از اعلام نتیجه انتخابات گفت که با اعلام نیتجه انتخابات ریاست جمهوری، کشور به شدت دچار بحران سیاسی و هرج و مرج شده که این امر مایه نگرانی همه شهروندان به ویژه زنان شده است.

او تاکید کرد که انجام تقلب های گسترده در روند انتخابات ریاست جمهوری توسط کمیسیون‌های انتخاباتی وعملکرد غیر شفاف و خلاف قانون این دو کمیسیون سبب بی اعتمادی رای دهندگان و نامزدان به نتیجه انتخابات شده است.

در اخیر کمیته‌ای دادخواهی زنان برای رفع تنش‌های پیش از آمده از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری با نشر اعلامیه‌یی پشنهاد کرد که جامعه‌ای جهانی و نهادهای بین المللی باید بدون مداخله جانبدارانه برای رفع این تنش، راه حل قابل قبول همه طرف‌ها را روی دست گیرند.

همچنان در اعلامیه برای رفع این تنش‌ها تاکید شده است: «با توجه به حساسیت و شکننده بودن وضعیت کشور، نیروهای امنیتی به عنوان حافظ ثبات و اتکای امن شهروندان باید در بحران پیش آمده بی طرفی خود را حفظ نموده و از هر نوع اقدام به نفع و یا ضرر گروهی، خودداری نمایند».

با این همه پنج روز پیش کمیسیون مستقل انتخابات نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را پس از چهار ماه تاخیر اعلام کرد و در آن اشرف غنی را پیزوز انتخابات دانست.

هیأت گفتگو کننده حکومت باید از حقوق زنان و کودکان حراست کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد