برنامه-صلح‌-از-سوی-رییس-جمهور-غنی-اعلام-شد

محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور در نشست جینو، برنامه صلح‌اش را اعلام کرد و گفت که حکومت یک هیئت دوازده نفری و یک بورد نه کمیته‌یی صلح را در رأی‌زنی با احزاب، جریان‌های سیاسی و نماینده‌گان لایه‌های گوناگون مردم تشکیل داده است.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور در این نشست تاکید نمود که بورد مشورتی شامل نه کمیته متفاوت(کمیته رهبران سیاسی، کمیته احزاب سیاسی، کمیته امور جوانان، کمیته امور زنان، کمیته  علما، کمیته رهبران ولایتیف کمیته جامعه مدنی و فرهنگیف کمیته سکتور خصوصی، کمیته مهاجرین و کوچیان) می باشد.

در طرح صلح غنی آمده است که عملی سازی صلح کم از کم پنج سال زمان نیاز دارد. زیرا مبارزه با خشکسالی، بازگشت چهارمیلیون مهاجر، زمینه سازی به بازگشت بیجاه شده گان و کاهش فقر به زمان نیاز دارد.

رییس جمهور غنی گفت: «ما در جستجوی توافقنامه صلحی هستیم که بر مبنای آن طالبان بخش از یک جامعه مردم سالار و همه‌شمول شوند. بنابراین نکات زیر باید در نظر گرفته شود: تأمین حقو ق شهروندان کشور به ویژه زنان بر اساس قانون اساسی؛ پذیرفنت قانون اساسی کشور یا تعدیل آن بر اساس احکام قانو ن اساسی؛ پیشربد فعالیت های خدمات ملکی و نیروهای امنیتی و دفاعی، بربنیاد  قانون باشد ونیز  به هیچ یک از گروهای مسلحی که با شبکه های هراس افگن خارجی، سازمان های مخرب خارجی، نهادهای دولتی و یا غیر دولتی رابطه داشته باشند ، اجازه فعالیت داده  نمی شود.»

بر بنیاد این طرح، اعضای تیم دوازده نفری برای مذاکرات صلح قرار ذیل اند (این فهرست قابل تغییر و اضافات است):

عبدالسلام رحیمی، رییس دفتر رئیس جمهور

محمد میرویس بلخی، وزیر معارف

حسینه صافی، وزیر اطلاعات و فرهنگ

عبدالتواب بالاکرزی، معین وزارت تحصیلات عالی

داکتر عالمه، معین وزارت مهاجرین و عودت کنندهگان

جنرال عبادالله عباد، معاون ریاست عمومی امنیت ملی

شاه گل رضایی، عضو ولسی جرگه

عطالله لودین، عضو شورای علما

شمیم خان کتوازی، والی پکتیا

عبدالله عطایی، عضو ستره محکمه

توریالی عیاثی، رییس امور فرهنگی وزارت امور خارجه

عبدالحکیم منیب، معین وزارت حج و اوقاف

در طرح صلح رییس جمهور آمده است که پس ازگفتگوهای بین الافغانی، کابل پاکستان، ایالات متحده و سپس هم‌پیمانان افغانستان گفتگو خواهد کرد.

این درحالی است که ساعاتی پس از پایان نشست ژینو، طالبان با انتشار یک اعلامیه درخواست‌های آقای غنی را برای صلح "بالاتر از صلاحیت" او خوانده و یک‌بار دیگر تأکید کردند که حاضر به مذاکره با حکومت افغانستان نیستند.

برنامه صلح‌ از سوی رییس جمهور غنی اعلام شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد