حکومت-اراده-برای-پیش‌برد-پروسه-صلح-ندارد

شماری از نمایندگان مجلس می گویند که حکومت انگیزه و اراده برای پیش‌برد پروسه صلح ندارد؛ زیرا اعضای هیئت مذاکره کننده فاقد صلاحیت و تجربه می باشند.

به گزارش افغان نیوز: جعفرمهدوی، نماینده مردم کابل در نشست علنی امروز مجلس نمایندگان گفت، ۹۰ درصد اعضای هیئت، صلاحیت تجربه، و پایگاه اجتماعی برای نشستن دور میز مذاکره با گروه طالبان را ندارند.

آقای مهدوی افزود، گماشتن این افراد در چارچوب هیئت گفت‌وگو کننده صلح از سوی حکومت بیانگر آن است که ریاست جمهوری، پروسه صلح و پایان جنگ در کشور را جدی نگرفته است.

وی تصریح کرد: «حکومت انگیزه و اراده برای پیش‌برد پروسه صلح ندارد. هیئت که برای گفت‌وگو های صلح معرفی کرده است، ۹۰ درصد اعضای هیئت فاقد تجربه، صلاحیت، وجاهت و پایگاه اجتماعی برای نشستن سری میز مذاکره با گروه طالبان اند.»

آقای مهدوی از مجلس نمایندگان خواست بحث مذاکره با طالبان را جدی گرفته و از حکومت بخواهد تا صلح را در اولویت‌های خود قرار بدهد.

نفیسه عظیمی، نماینده مردم غزنی هیئت گفت‌وگو کننده صلح را دولتی خوانده گفت، «عمر» اعضای این هیئت با سیاست افغانستان مطابقت نمی‌کند.

خانم عظیمی افزود: «رییس جمهور باید در این مورد عمیق فکر می‌کرد، افراد و اشخاصی را تعیین می‌کرد که حد اقل سیاست افغانستان به عمرشان مطابق می‌کرد. معلوم نیست که معیار برای گزینش آنها چه بوده است؟»

وی از رییس جمهور خواست که در این مورد تجدید نظر نظر کند. به باور وی، کسانی هستند که عمر خود را در افغانستان سپری کرده و داری طرح و پلان اند و طالبان نیز بالای آنان اعتماد می‌کنند و حکومت باید این افراد را در ترکیب هیئت قرار دهد.

سخی مشوانی نماینده مردم کنر نیز گفت، با آن که گفت‌وگو‌ها در مورد صلح در سطح بین‌المللی آغاز شده اما «سیاسیون ما دیوانه قدرت هستند» به طرف که واقعیت است نمی‌روند. وی در این مورد جزئیات نداد.

این درحالی است که رییس جمهور غنی در دومین روز نشست جنوا در سویس طرح جدید صلح حکومت و هیئت گفت‌وگو کننده صلح را معرفی کرد و افزود که طرح جدید صلح ۵ سال زمان می‌برد.

حکومت اراده برای پیش‌برد پروسه صلح ندارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد