تقلب-انتخاباتی-و-اخذ-تذکره-های-جعلی-در-سمنگان

برخی از اعضای شورای ولایتی سمنگان مدعی اند که افراد مسلح غیر مسوول به صورت غیر قانونی در روند ثبت نام رای دهندگان مداخله کرده و مردم را به گرفتن چندین تذکره و یا نصب استیکرهای جعلی مجبور می کنند.

به گزارش افغان نیوز: شماری از اعضای شورای ولایتی سمنگان، روز چهارشنبه( ۲۱، سنبله) به خبرنگار افغان گفت؛ دره صوف پایین، ریگاب، منقوتن، شیرپیان، سیخانه، اومیلی و گاودره ورباسک یکی از قریه های مرکزی از مناطقی اند که در آن اتنخابات با خطر مداخلات زورمندان و ناامنی از سوی طالبان مواجه است.

قاضی نقیب الله تاتار یکی از اعضای شورای ولایتی سمنگان تصریح کرد؛ زورمندانی که در سمنگان به مداخلات انتخاباتی دست می زنند، اکثر شان کاندیدان مجلس نمایندگان و یا هواداران انتخاباتی آنان هستند که با استفاده از سلاح های غیر قانونی مردم را تهدید می کنند.

آقای تاتار که نخواست نامی از این کاندیدان ببرد، گفت: این نامزدان مردم را مجبور به گرفتن چندین تذکره و نصب استیکر کرده اند تا در روز انتخابات به نفع آنان از چندین تذکره در مناطق متخلف رای دهند.

این عضو شورای ولایتی می افزاید؛ برخی از این نامزدان پارلمانی برای عده ای وعده داده که پول تذکره های غیر قانونی را می پردازند و از آنان خواسته که تذکره های جعلی بگیرند تا از طریق آن رای جمع آوری کنند. شماری از این زورمندان حتی کارمندان کمیسیون انتخابات را  نیز مجبور به نصب استیکرها بر روی تذکره های جعلی نموده اند.

از سوی هم محمد عوض بیگ اوغلی، یکی دیگر از اعضای شورای ولایتی اظهار داشت که تقلب انتخاباتی و گرفتن تذکره های جعلی و نصب استیکرها یک امر ساده است که تمامی کاندیدان بدون هیچ هراسی دست به تقلب و جعل کاری های انتخاباتی در هنگام ثبت نام رای دهندگان می زنند.

آقای اوغلی یادآور شد؛ مردم به خاطر عدم توجه حکومت و ضعف در برابر زورمندان و افراد مسلح غیر مسوول از انتخابات و دولت دلسرد و بی علاقه شده اند.

وی همچنین خاطرنشان ساخت که برخی زورمندان به شورش های انتخاباتی دست می زنند و مردم را نمی گذارند تذکره بگیرند اما عده ای هم مردم را مجبور به گرفتن تذکره جعلی و نصب استیکر می کنند تا به نفع کاندید مشخص رای دهند.

این عضو شورای ولایتی علاوه کرد؛ زورگویانی نیز در این ولایت هستند که از مردم عشر، زکات و باج می گیرند و حکومت محلی در این مورد هیچ اقدامی نمی کند.

از سوی هم وی، در مورد مختل سازی روند انتخابات از سوی طالبان گفت که در ولسوالی های حضرت سلطان، خرم و سارباغ، دره صوف پایین و روی دوآب کوشش ها برای مداخله در انتخابات ادامه دارد تا مردم نتوانند بر تذکره های شان استیکر نصب کنند اما تا کنون خیلی موفق نبوده اند.

در همین حال محمد صدیق عزیزی، سخنگوی والی سمنگان با رد این گفته ها تاکید داشت که هماهنگی ها میان مقام ولایت و کمیسیون مستقل انتخابات سمنگان برای تامین امنیت و برگزاری شفاف انتخابات صورت گرفته است.

سخنگوی والی سمنگان سلاح های غیرقانونی این افراد را بخاطر دفاع از جان و مال شان در برابر مخالفان دولت عنوان نموده گفت که این سلاح های زیر بررسی بوده و در صورتی عدم نیازمندی از نزد افراد د جمع آوری می شود.

غزیزی اضافه کرد که آمار دقیق از افراد مسلح غیر مسوول در دست نیست اما بررسی ها برای ثبت و جمع آوری این سلاح ها جریان دارد.

آقای غزیزی درحالی از انتخابات شفاف وعادلانه در این ولایت اطمینان می دهد که مردم از نبود امنیت در روند انتخابات پیش رو شاکی اند و از دخالت شماری زورمندان و افراد مسلح غیر مسوول نگران هستند.

"گزارش از حبیبه حبیبی"

تقلب انتخاباتی و اخذ تذکره های جعلی در سمنگان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد