تلاش‌ها-و-گفتگوهای-صلح-میان-امریکا-و-طالبان-در-قطر-نا-روشن-است

شواری حراست و ثبات افغانستان می‌گوید: تلاش‌ها و گفتگوهای صلح که میان امریکا و طالبان در قطر جریان دارد، زوایه‌های پنهان آن بیشتر از زاویه‌های روشن آن است و مردم، جریان‌های سیاسی و حکومت افغانستان کم‌تر در جریان این گفتگوها قرار دارند.

به گزارش افغان نیوز: مسعود ترشتوال، سخنگوی شواری حراست و ثبات افغانستان امروز( یک‌شنبه، 20 دلو) در نشست خبری گفت که باید از پروسه و گفتگوهای صلح ابهام زدایی شود و مردم و حکومت افغانستان بیشتر در جریان آجندا و فیصله‌های آن قرار گیرند.

به باور سخنگوی شورای حراست و ثبات افغانستان تلاش‌های که در راستای صلح هم در داخل و هم در بیرون از کشور صورت می‌‌گیرد، پراکند و دارای آجندای مختلف است و چنین پراکندگی و تشتت نه تنها صلح را در افغانستان تامین‌ نمی‌کند بلکه روند پروسه صلح را پچیده تر می‌کند و در صورت که این آجندا و تلاش‌ها متمرکز نشود، افغانستان هیچ زمان به صلح دست نخواهد یافت.

آقای ترشتوال با تاکید اینکه پروسه صلح مهم‌تر از انتخابات است، افزود که خواست ما و مردم افغانستان از جریان‌ها، چهره‌های مطرح سیاسی و حکومت این است که با طرح واحد پروسه صلح را در کشور دنبال کنند تا  بتوانند با قوت تمام روی میز گفتگوهای بین‌الافغانی وارد مذاکرات شوند. او تاکید کرد که اگر با پراکندکی وارد مذاکرات صلح شویم، صلح که بدست می‌آید تاوان آنرا مردم افغانستان خواهد پرداخت.

به گفته آقای ترشتوال هیأت مذاکره کنند صلح که قرار است به نمایندگی از حکومت و مردم افغانستان وارد گفتگوهای صلح شود، باید همه شمول و همه جانبه باشد که در آن مردم افغانستان خود را شریک احساس کند، در غیر آن تصامیم و گفتگوهای هیأت مذاکره کننده با طالبان مورد پذیرش نخواهد بود.

او در مورد ترکیب هیأت مذاکره کننده صلح گفت که ترکیب هیأت مذاکره کننده باید با صلابت و همه شمول باشد و تعدد دیدگاه و آجندا در آن وجود نداشته باشد و با دیدگاه واحد روی میز گفتگوهای صلح به نمایندگی از مردم افغانستان مذاکره کند.

سخنگوی شورای حراست و ثبات افغانستان در مورد تفاوت دیدگاه میان حکومت و جریان‌های سیاسی در راستای آغاز گفتگوهای صلح با طالبان گفت: « صلح اپوزسیون ندارد هم مردم و هم جریان های سیاسی صلح می‌خواهند و با نفی حکومت که مرجع اصلی در پروسه صلح است، نمی توان به صلح دست یافت و همچنان حکومت هم با نفی جریان های سیاسی نمی تواند صلح را در کشور تامین کند، باید هم حکومت و هم جریان‌های سیاسی به گونه مشترک کار کنند».

آقای ترشتوال با بیان اینکه خواست مردم افغانستان از سیاسیون و چهره‌های مطرح سیاسی این است که باید طرح‌ها و آجندای شخصی خود را در راستای صلح کنار بگذارند و «هرنوع طرح و آجندا در پروسه صلح که جغرافیای افغانستان را خدشه دار کند و تجزیه‌ای کشور در آن مطرح شود، غیر قابل قبول و جفا در حق مردم است».

ترشتوال در باره مذاکره امریکا با طالبان روی کاهش خشونت‌های این گروه در افغانستان افزود که تعریف کاهش خشونت و آتش بس از صلاحیت هیأت مذاکره کننده صلح با طالبان است و باید هر چه زودتر این هیأت تشکیل شود و روی این مسائل تصمیم بگیرد.

سخنگوی شورای ثبات و حراست افغانستان افزود که نسخه صلح باید در داخل افغانستان ساخته شود و نسخه‌های که از بیرون برای صلح ساخته و پرداخته می‌شود، صلح را در کشور تامین نکرده و به جنگ افغانستان پایان نمی‌دهد.

آقای ترشتوال در مورد به درازا کشیدن انتخابات ریاست جمهوری گفت که خواست ما از کمیسیون‌های انتخاباتی حاکمیت قانون و تامین عدالت انتخاباتی است و این کمیسیون‌ها نباید بیشتر از این مردم افغانستان را در حالت انتظار قرار دهند و تصمیم شان را باید به گونه بی طرفانه، شفاف و مبتنی بر قانون بگیرند.

او تاکید کرد: «کمیسیون شکایات باید یک نتیجه انتخابات را بی طرفانه اعلام کند و دسته‌های انتخاباتی هم باید بر تصمیم‌های قانونی کمیسیون شکایات تکمین کنند».

در اخیر سخنگوی شورای حراست و ثبات افغانستان از راه اندازی گفتمان ملی تا چند روز دیگر خبر داده و افزود که قرار است این شورای به منظور هماهنگی میان سیاسیون، نخبگان سیاسی، شخصیت‌های ملی، استادان دانشگاه، فعالان حقوق زن و جامعه مدنی راه اندازی شود تا آنان روی طرح واحد برای رسیدن به صلح کار کنند.

تلاش‌ها و گفتگوهای صلح میان امریکا و طالبان در قطر نا روشن است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد