جامعه-ملل-با-مهاجرین-طبق-کنوانسیون‌های-جهانی-رفتار-نماید

در دومین کنفرانس علمی مهاجرت فرصت‌ها و چالش ها محمد محقیق معاون ریاست اجرائیه از کشورهای میزبان مهاجرین خواست تا با پناهجویان رفتار نیک نمایند، وی علت مهاجرت افغان ها را بیکاری، نا امنی و ناچاری میگوید.

به گزارش افغان خبر، معاون دوم ریاست اجراییه امروز سه شنبه (4 عقرب) در کابل گفت که مهاجرین افغانستان به علت نبود امنیت، بیکاری و فضای نامناسب ناچار روی به مهاجرت آورده اند.

اقای محقیق شرایط فعلی افغانستان را به باز گشت مهاجرین در افغانستان نا مناسب خواند و گفت که کشور در حال حاضر نمیتواند میزبان عودت کنندگان باشد.

وی از نا امنی در کشور یاد کرد و افزود که چندین ولایت کشور تحت تهدید امنیتی قرار دارد.

اقای محقیق از دولت خواست که اول زمینه های مناسب برای شهروندان کشور مهیا شود بعد پناهجویان خواسته شود که به کشور بازگردند.

معاون دوم ریاست گفت دولت باید کارهای زیر بنایی را انجام دهد تا کشور شاهد باز گشت مهاجرین باشد.

وی از کشور های که در آن مهاجرین افغان حضور دارند خواست که به واقعیت های دولت افغانستان توجه کنند.

در همین زمینه سید حسین عالمی بلخی گفت مهاجرین نقش اساسی و تعیین کننده دارد، وی گفت مشکلات مهاجرین یکی از اولویت های حکومت وحدت ملی میباشد.

آقای عالمی آمار مهاجرین کشور را بیش از 7 میلیون تن میگوید، که به گفته وی بیشترین مهاجرین افغانستان در کشور ایران و پاکستان می‌باشند.

وزیر امور مهاجرین و عودت کنند‌گان میگوید که دولت باید از چالش پیش آمده فرصت‌ها را ایجاد کند به گفته وی حکومت می‌تواند از نیروهای جوان و مغزهای متفکر این چالش را به فرصت تبدیل کند.

اقای عالمی تعداد عودت کننده سال جاری را 600 هزار تن میگوید، به گفته عالمی بی‌جا شده‌گان داخلی در سال جاری یک میلیون نفر میباشد.

محمد خان معاون اول ریاست اجراییه میگوید مهاجرت بر اساس مشکلات جنگ، فقر و بیکاری صورت میگیرد، به گفته وی دولت‌های مهاجر پذیر باید حقوق مهاجرین را رعایت کنند.

اقای محمد خان طالبان را رقیب بی انصاف خطاب کرد و گفت بر اساس ظلم و بی انصافی رقبا مردم از قریه‌های شان آواره شده به شهرها و حتی خارج از مرزها رفته اند.

به گفته محمد خان دولت باید ریشه اصلی این مهاجرت را آسیب شناسی کند و بعدا از مهاجرین خواسته شود که به وطن شان برگردند.

در همین حال فضل هادی مسلم‌یار رئیس مجلس سنا میگوید حکومت باید در قسمت شناخت مشکل مهاجرت تحقیقات جدی نماید، اقای مسلم‌یار میگوید حکومت اول زمینه بازگشت را مهیا کند، زمینه کار، امنیت، و عدالت برای مهاجرین محیا شود بعدا مهاجرین برگردانده شوند.

اما عرفان الله عرفان منشی مجلس نماینده‌گان جلوگیری از مهاجرت را اجماع ملی، از بین بردن مواد مخدر، و تبلیغ در مساجد و تکایا میداند و میگوید مردم باید از آگاهی های لازم در باره مهاجرت داشته باشند.

این در حالی است که کشورهای اروپایی اعلام کردند که دیگر مهاجر نمی‌پذیرد.

جامعه ملل با مهاجرین طبق کنوانسیون‌های جهانی رفتار نماید

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد