جرگه-نباید-قبل-از-اعلام-نتایج-انتخابات-پارلمانی-برگزار-شود

نامزد وکلای پیروز در انتخابات پارلمانی کشور هشدار دادند که اگر نتایج انتخابات تمام ولایات به شمول حوزه کوچی ها قبل از برگزاری لوی جرگه اعلام نشود، نمایندگان مردم جرگه را تحریم خواهند کرد.

به گزارش افغان نیوز: نامزد وکلای پیروز در نتایج ابتدایی و نهایی انتخابات پارلمانی کشور، امروز سه شنبه(27، حمل) طی یک نشست خبری با ابراز نگرانی اعلام نموند که بیش از ۶ ماه از انتخابات پارلمانی میگذرد اما هنوز نتایج انتخابات بیش از ده ولایت و حوزه کوچی ها اعلام نشده است.

آنان می گویند؛ مصروفیت در گفتگوهای صلح و روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باعث شده که انتخابات پارلمانی به فراموشی سپرده شود. این گونه بی توجهی ها یک جفا به حق ملت افغانستان بوده  و باید هرچه زودتر پارلمان جدید افتتاح گردد.

به گفته آنان؛ گروگان گیری آرای مردم، نتیجه انتخابات پارلمانی و اعتماد مردم افغانستان را نسبت به نظام انتخاباتی صدمه می زند و نظام مردم سالاری را نیز زیر سوال می برد.

نامزدان معترض می گویند که در شرایط کنونی نبود پارلمان یکی از چالش های عمده است که در نبود آن هیچ پروسه سیاسی مشروعیت ندارد.

این نامزدان از حکومت و نهادهای ناظر انتخاباتی میخواهند که بالای کمیسیون انتخابات فشار وارد کنند تا نتیجه انتخابات پارلمانی را بصورت سراسری اعلام کند.

آنان هشدار دادند که دولت افغانستان و احزاب سیاسی نباید استقلالیت نهادهای انتخاباتی را صلب کنند و باید بگذارد آنها به کار شان به شکل بی طرف رسیدگی نمایند.

در همین حال، مخدوم ابدال محمدی یکی از این نامزدان معترض گفت: در حال حاضر یکی از قوای سه گانه کشور غیر فعال است و تمام پروسه های سیاسی مشروعیت ندارد چرا که همه پروسه های سیاسی را پارلمان مشروعیت می دهد.

وی تاکید داشت که باید نتیجه انتخابات تمام ولایات به شمول حوزه کوچی ها قبل از دایر کردن لوی جرگه اعلام شود، در غیر آن نمایندگان مردم جرگه را تحریم خواهند کرد.

فدا محمد الفت صالح در این مورد گفت: سران حکومت وحدت ملی مشکلات داخلی شان را کنار گذاشته و در پروسه بزرگ ملی را مداخله نکنند. وی خطاب به مداخله کنندگان افزود که اگر افرادی وابسته شما کامیاب نشده اند پس چرا رای مردم را به گروگان گرفته اید.

جرگه نباید قبل از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی برگزار شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد