نباید-با-جرگه-مشورتی-صلح-سلیقه-ای-برخورد-شود

شکیب سروری آگاه سیاسی میگوید: مردم افغانستان از جنگ و خون ریزی خسته شده اند و صلح میخواهند که هر اقدام مبنی بر تحقق صلح باید به گرمی استقبال گردد.

شکیب سروری آگاه سیاسی در گفتگوی ویژه با خبرگزاری افغان نیوز گفت: در ماه های اخیر گفتگوی صلح بین گروه طالبان و کشورهای ابر قدرت جهان و احزاب سیاسی افغانستان به شکل فشرده جریان دارد و مردم افغانستان صلح با عزت که دست آوردهای 18 ساله در ان حفظ گردد میخواهند.
آقای سروری گفت: جرگه مشورتی صلح که قرار است به تاریخ 9 ثور ماه بعدی دایر گردد که در ان حدود 2500 نفر از اقشار مخلتف و از 34 ولایت کشور اشتراک می کنند که یک تصمیم جامع در رابطه به صلح با گروه طالبان گرفته خواهد شد.
 این آگاه سیاسی تاکید کرد: جرگه مشورتی زمانی میتواند تاثیر بیشتر داشته باشد که همه سیاسیون کشور از ان حمایت کنند و برخورد سلیقه ای در راستای منافع شخصی خود انجام ندهند. او افزود: شماری از سیاسیون کشور با دایر کردن جرگه مشورتی صلح سلیقه ای برخورد میکنند چرا که منافع انها در این جرگه وجود ندارد.
این درحالیست که شماری از نامزدان ریاست جمهوری مخالفت شان را با لوی جرگه مشورتی صلح اعلام کردند و این جرگه را بی تاثیر گفتند.
کمیشنران جدید نهادهای انتخاباتی استقلالیت ندارند 
از سوی دیگر شکیب سروری خواهان عدالت انتخاباتی از سوی کمیشنران کمیسیون های انتخاباتی شد و گفت: اگر به شکایات نامزدان معترض انتخابات پارلمانی رسیدگی نگردد، مردم به نظام انتخاباتی بی باور خواهند شد و به گونه گسترده به انتخابات ریاست جمهوری اشتراک نخواهند کرد.
سروری که از ولایت تخار نامزد انتخابات پارلمانی بود میگوید: تقلب انتخاباتی در ولایت تخار به شکل گسترده صورت گرفته است و باید تمام مراکز رای دهی این ولایت بازشماری گردد.
به گفته سروری عمده ترین مشکل در انتخابات پارلمانی در همه ولایت ها و مخصوصاً در ولایت تخار سیستم بایومتریک بود که به شکل درست کار نکرد و کارمندان کمیسیون هیچ گونه آشنایی از استفاده این دستگاه نداشتند که همین مسئله زمینه تقلب انتخاباتی را فراهم ساخت.
این نامزد معترض بیان داشت: رای تعداد از نامزدان ولایت تخار ثبت پایگاه اطلاعات کمیسیون انتخابات نشده است و این جفا به حق مردم این ولایت است که رای شان حساب نمی گردد و نماینده تقلبکار به خانه ملت راه پیدا میکنند.
او گفت: انتظار میرفت که کمیشنران جدید به شکایات انتخاباتی رسیدگی کنند اما دیده میشود که این افراد نیز هیچ اقدام مبنی بر رسیدگی به تقلبات انتخابات نمی کنند.
اقای سروری تاکید کرد: با توجه به عملکرد کمیشنران جدید نهادهای انتخاباتی معلوم میشود که این افراد نیز استقلالیت ندارند. او افزود: کسانی هستند که بر کمیسیون های انتخاباتی فشار وارد می سازند تا به شکایات نامزدان انتخاباتی ولایت تخار رسیدگی نگردد.
سروری گفت: نامزدان ولایت تخار شکایت های خود را مبنی بر تقلب انتخاباتی به دادستانی کل سپرده اند و اگر به شکایات انان به شکل درست رسیدگی نگردد انان دست به اعتراض مدنی خواهند زد.
از سوی دیگر سید جلیل سیدزاده نامزد انتخابات پارلمانی از ولایت تخار میگوید: انواع تقلب در انتخابات پارلمانی ولایت تخار صورت گرفته است که نتیجه انتخابات این ولایت را در خط سرخ کمیسیون انتخابات قرار داده بود اما حالا بررسی نمی گردد.
سیدزاده گفت:" اسناد موجود است که من بیشتر از 7 هزار رای داشتم اما حالا کمیسیون انتخابات رای من را حدود 5 هزار ثبت کمیسیون کرده است که این عملکرد کمیسیون انتخابات قابل قبول نیست."
ولایت تخار 9 نماینده در مجلس نمایندگان دارد 7 نفر ان مرد و 2 نفر دیگر اش خانم می باشند.

 

نباید با جرگه مشورتی صلح سلیقه ای برخورد شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد