جنبش-روشنایی؛-پس-از-یک-سال-دوباره-به-خیابان-ها-خواهند-آمد

جنبش روشنایی از تظاهرات گسترده مردمی در سالروز وفات شهدای روشنایی به تاریخ دوم اسد خبر داده و تاکید دارند که باید حکومت امنیت تظاهر کنندگان را تامین نماید.

به گزارش افغان نیوز: جنبش روشنایی در پیوند به تغییر مسیر خط برق توتاپ از راه بامیان-میدان وردک به سالنگ در دوم اسد سال گذشته تظاهرات گسترده یی را راه اندازی نموده بود، که بر اثر بی اعتنایی نهاد های امنیتی با وقوع حملات تروریستی در میان معترضان همراه شد.

در این حملات نزدیک به 100 معترض جنبش روشنایی کشته شدند و 400 تن دیگر زخم برداشتند.

با گذشت حدود یک سال از این حادثه جنبش روشنای امروز یکشنبه ( 18 – سرطان)، طی نشست خبری درکابل گفت؛ این جنبش از جامعه جهانی و نمایندگی سازمان ملل متحد درکابل که قبلا با وساطت و میانجیگری این سازمان، جنبش روشنایی تظاهرات ششم میزان سال گذشته خود را به حالت تعلیق در آورده بود میخواهد حکومت افغانستان را برای تامین مطالبات شهروندان و تامین امنیت معترضان وادار سازد.

محمد عارف رحمانی نماینده مردم در ولسی جرگه و یکتن از اعضای جنبش روشنایی میگوید: «برخورد حکومت در برابر جنبش های مردمی و مدنی افغانستان غیر انسانی و خلاف احکام قانون اساسی و قانون تظاهرات و اجتماعات بوده است».

آقای رحمانی اضافه میکند، مسوولان حکومتی باید با مردم آشتی و اعتماد سازی نموده و همچنان به حرکات مدنی و شهروندی شان مطابق احکام قوانین نافذه کشور عمل کنند.

با این حال شورای مردمی جنبش روشنایی بیان میدارد که جنبش روشنایی به منظور تجدید عهد با یاران شهید خود و به نشانه ی استمرار مبارزات عدالتخواهانه مردم افغانستان برنامه گرامیداشت از اولین سالگرد شهدای فاجعه دوم اسد را اعلام میدارد.

همچنان شورای عالی مردمی این جنبش اظهار میدارد که پس از تظاهرات دوم اسد، از نمایندگان جامعه جهانی، فعالان مدنی، اساتید دانشگاه ها، روحانیون و چهره های مطرح سیاسی و اجتماعی در یک کنفرانس بزرگ دعوت کرده و برنامه های خود را برای ضرورت انسجام نیروهای عدالتخواه و اصلاح طلب اعلام خواهد کرد.

اما؛ جنبش روشنایی طی اعلامیهء شان بیان داشته است که دوران انحصار طلبی، سرکوب و اختناق به پایان رسیده، و مردم از نهادهای بیطرف و مستقل بین المللی در مورد فاجعه دوم اسد، خواستار محاکمه آمران و عاملان این رویداد میباشند.

این درحالی است که شورای عالی مردمی جنبش روشنایی طی صدور اعلامیه شان یکبار دیگر برتامین مطالبات عدالتخواهانه شان تاکید ورزیده و خواهان تطبیق ماستر پلان برق کشور و امتداد لین برق 500 کیلوولت از مسیر بامیان-میدان وردک به کابل شده و همچنان بیان داشت که جنبش روشنایی از تمام پروژه های ملی مانند احداث بندها و مدیریت آب ها که سبب تولید انرژی وتوسعه اقتصادی کشور میشود حمایت خود را اعلام میکند.

جنبش روشنایی؛ پس از یک سال دوباره به خیابان ها خواهند آمد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد