حملات-تروریستی-از-آن-طرف-خط-دیورند-طرح-ریزی-می-گردد

محمود صیقل نماینده دائم افغانستان در سازمان ملل ، مدعی شد حملات تروریستی به صورت عموم در بیرون از قلمرو ما و از آن طرف خط دیورند طرح ریزی می گردد.

محمود صیقل، سفیر و نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل که در جلسه شورای امنیت سازمان ملل سخن می گفت، مدعی شد پاکستان درموارد متعدد از جمله نقض حریم هوایی ، شلیک بیش از 1375 توپ از خاک پاکستان به سمت افغانستان که منجر به کشته و زخمی شدن ده ها تن از هموطنان  ما گردید ، متهم می باشد.

سفیردائمی افغانستان در سازمان ملل عنوان داشت : امروزه با توجه به وضعیت دشوارکنونی کشور، وضعیت پر چالش امنیتی، پروسۀ صلح و نیاز روز افزون به همکاری منطقه ای و جهانی در قبال افغانستان احساس می گردد.

وی با ارائه گزارشی از نا امنی های اخیر در کشور تصریح کرد : در ماه های اخیر، ده ها حملۀ تروریستی در سراسر افغانستان جان تعداد زیادی از انسان های بیگناه را گرفته است. چنانچه در ماه جنوری، سه حملۀ همزمان تروریستی در ولایت های کابل، کندهار و هلمند بیش از ۱۶۰ تن را به شمول ۶ دیپلومات امارات متحدۀ عربی کشته و مجروح ساخته است.

صیقل مدعی شد تحقیقات نشان می دهد که حملات یاد شده به صورت عموم در بیرون از قلمرو ما و از آن طرف خط دیورند طرح ریزی گردیده اند؛ و این عامل اساسی است که باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

نماینده افغانستان در سازمان ملل ضمن تقدیر از نقش فعال شورای امنیت ملل متحد، مبنی بر محکومیت این حملات، خاطرنشان کرد: اعلامیه های که از سوی شواری امنیت ملل متحد صادر گردیده  بر "ضرورت به عدالت کشانیدن عاملان، سازمان دهندگان، تمویل کنندگان و حامیان این اعمال نکوهیدۀ تروریستی" تأکید نموده است. آن ها همچنان از "تمام دولت ها خواسته اند تا در مطابقت با مکلفیت هایی که بر اساس حقوق بین الملل و قطعنامه های مربوطۀ شورای امنیت دارند، با مقامات افغان در این زمینه همکاری فعالانه داشته باشند." این همان چیزی است که افغانستان از سال ها به این طرف خواستار آن بوده است. اما حکومت و مردم من می خواهند بدانند که چرا بعد از این همه جنایات بیشمار تروریست ها و اعلامیه های مشخص شورای امنیت در محکومیت آن ها، ما هنوز هم شاهد مصونیت عاملان و طراحان این خشونت بی پایان هستیم ؟

به باور آقای صیقل و بر خلاف آنچه بعضی ها با تلاش سخت و فریبکارانه میخواهند به تصویر بکشند، جنگ افغانستان منشأ داخلی ندارد. در مقابل، این جنگ محصول پیوند مواد مخدر غیر قانونی، افراطیت خشونتبار و حمایت دولتی از تروریزم با ابعاد منطقوی و پیامد های جهانی می باشد.

صیقل می افزاید : دولت افغانستان همواره در بیانیه های قبلی خود در این شورا، بار ها از اقدامات پاکستان که فعالیت های تروریستی را در کشور ما تداوم می بخشد، یادآور شده ایم. وی با نقل قول مستقیم از مقامات برجسته پاکستانی (پرویز مشرف) این ادعای خود را ثابت می نماید وی اظهار می دارد: پرویز مشرف در یک مصاحبۀ سال ۲۰۱۵ خویش با روزنامۀ گاردین با افتخار اظهار داشت که "سازمان استخبارات پاکستان (آی اس آی) طالبان را به دنیا آورده بود تا با اقدامات هند بر ضد پاکستان مقابله نماید." سال گذشته آقای سرتاج عزیز، مشاور صدراعظم پاکستان در امور خارجی، علناً بیان داشت که رهبران طالبان در پاکستان بسر می برند و حکومت پاکستان بر آن ها نفوذ دارد. چند هفته قبل، آقای اشرف جهانگیر قاضی، سفیر پیشین پاکستان در ایالات متحدۀ امریکا، روسیه، چین و هند و نمایندۀ خاص سرمنشی ملل متحد برای عراق و سودان، در مجلۀ هرالد (Herald) چاپ پاکستان نوشت: "بعد از شکست و عقب نشینی اتحاد شوروی، ما (خواسته یا ناخواسته) یک جنگ ویرانگر داخلی را به راه انداختیم و طالبان وحشی و قرون وسطایی را بر مردم بیچارۀ افغانستان تحمیل کردیم." سخنان او چیزی جز تأیید این واقعیت نیست که "پاکستان از یک سیاست سخن می گوید، اما در مسیر سیاست دیگری گام بر می دارد

نماینده دائمی افغانستان در سازمان ملل در ادامه به نقض گسترده قلمرو افغانستان توسط پاکستان اشاره کرده ، تصریح کرد:  از ماه جنوری تا امروز، حد اقل ۵۹ مورد نقض قلمرو افغانستان را به وسیلۀ قوای نظامی پاکستان به ثبت رسیده است.

او در اخیر اظهار داشت : پاسخ ما به تمام این تحریکات، عاقلانه و روشمند بوده است. ما تا حال ۲۵ یادداشت اعتراضیه به حکومت پاکستان تسلیم نموده و در هفته های گذشته سه بار سفیر آن کشور در کابل را احضار نموده ایم. ما فهرستی از ۸۶ تروریست شناخته شده و ۳۲ مرکز آموزشی طالبان، به شمول مراکز شبکۀ حقانی، را به حکومت آن کشور سپرده و خواستار بستن فوری این مراکز شده ایم. ما تقاضای تحقیق از جانب یک طرف سوم را برای ارزیابی اقدامات دو طرف مطرح نموده ایم. تا هنوز، اما هیچ پاسخی دریافت نگردیده است.

 

حملات تروریستی از آن طرف خط دیورند طرح ریزی می گردد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد