حکومت-بدون-قاعده‌ی-وسیع-اجتماعی،-کوتاه-و-ناپایدار-است

رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان می‌گوید که حکومت اعلامی طالبان یک «اداره تک گروهی، تک قومی و تک جنسیتی» است.

به گزارش افغان نیوز؛ محمد کریم خلیلی، رهبر حزب و حدت اسلامی افغانستان پس اعلام کابینه سرپرست طالبان روز گذشته( چهارشنبه، 17 سنبله) در اعلامیه‌یی گفته است که ترکیب کابینه اعلامی طالبان نه از لحاظ سیاسی یک حکومت فراگیر است و نه هم از لحاظ اجتماعی دارای ترکیب افغانستان شمول است.

آقای خلیلی افزوده است که ترکیب کابینه طالبان خلاف وعده‌های طالبان مبنی بر تشکیل حکومت همه شمول که در آن تمامی اقوام و پیروان مذاهب حضور داشته باشند، است.

اوگفته است: «ترکیب اعلام‌شده‌ی کابینه‌ی طالبان یک بار دیگر مردم افغانستان را مأیوس ساخت و انتظارات مشروع آنان را به ناامیدی مبدل کرد».

رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان تصریح کرده است که اگر در ترکیب کابینه طالبان تجدید نظر صورت نگیرد، نه تنها نمی‌تواند منافع علیای کشور را تضمین کند، بلکه به عامل تداوم تشدید بحران در کشور مبدل می‌شود.

به گفته او برقراری ثبات و آرامش دایمی در افغانستان بدون توافق همه‌ی جناح‌های سیاسی و اجتماعی بر سر نقشه‌ی راه آینده‌ی کشور به‌شمول ساختار نظام، مشارکت معنادار مردم، تأمین عدالت اجتماعی و حفظ حقوق شهروندی ممکن نیست.

به باور آقای خلیلی عمر حکومتی که بر قاعده‌ی وسیع اجتماعی ایجاد نشده باشد، کوتاه و ناپایدار است. او خطاب به طالبان گفته است که ایجاد یک «حکومت اسلامی با قاعده‌ی وسیع ملی» و در مشوره و تفاهم با تمامی جریان‌های ذیدخل در قضایای افغانستان، موجب تحکیم وحدت ملی می‌شود.

آقای خلیلی بیان کرده است که تحمیل حکومت تک‌حزبی و تک‌قومی وحدت ملی را به شدت آسیب می‌زند و ساختار حکومت و نظام سیاسی باید به گونه‌ای سامان یابد که ممثل اراده‌ی سیاسی تمام مردم افغانستان باشد.

این در حالی است که طالبان دو روز پیش اعضای سرپرست کابینه شان اعلام کرد که در آن 33 نفر حضور دارند. در کابینه طالبان هیچی زنی تعیین نشده و این امر باعث نگرانی و انتقاد زنان در کشور شده است.

حکومت بدون قاعده‌ی وسیع اجتماعی، کوتاه و ناپایدار است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد