حکومت-بر-آتش‌بس-و-طالبان-بر-نوع-نظام-تاکید-دارند

اعضای هیات مذاکره کنند دولت می‌گویند که آنها روی تامین آتش‌بس تاکید دارند اما طالبان می‌خواهند که اول بالایی نوعی نظام آینده بحث شود.

به گزارش افغان نیوز: پنج روز از برگزاری مراسم افتتاح مذاکرات صلح میان دولت جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان می‌گذرد اما هیات گفتگو کننده دو طرف تاهنوز نتوانسته‌اند که روی آجندای گفتگوها به توافق برسند.

معصوم استانکزی، رئیس هیات مذاکره کننده دولت جمهوری اسلامی افغانستان در نشست دیروز چهارشنبه (26 سنبله) از طالبان خواسته که به خواست مردم افغانستان اول باید بالای تامین آتش‌بس عمومی بحث شود و بعدآ روی موضوعات دیگر.

آقای استانکزی گفته است با ختم جنگ و تامین آتش‌بس می‌توانیم به راحتی گفتگو‌های صلح را به صورت منظم و خوب به پیش بیبریم.

اما هیات گفتگو کننده طالبان به این خواست هیات حکومت افغانستان جواب رد داده و گفته که اول باید روی علت و عوامل آورنده جنگ صحبت شود و بعدآ روی تامین آتش‌‍بس عمومی.

در همین حال، نادر نادری، سخنگوی هیات مذاکره کننده دولت افغانستان به رسانه ها گفته است که طرفین بروی مجموعه ای از دستورالعمل ها کار می کنند تا جلسات آینده بدون حضورداشت یک میانجی و طرف سومی برگزار شود.

به گفته وی؛ موضوع اولی که روی آن بحث شد؛ طرزالعمل و شیوه کار هیئت مذاکره کننده بود و بحث های خوبی داشتیم. زمانی که این دو موضوع نهایی شود، در نشست های بعدی روی آجندای جلسات بحث خواهد شد.

این عضو هیات مذاکره کننده دولت افغانستان همچنین به رسانه ها گفته که روی بسیاری موارد توافق صورت گرفته، موضوعات مهم اختلافی وجود ندارد، صرف دو مورد نسبتاً کوچکی است که امید است بزودی حل شوند.

این در حالی است که هیات مذاکره کننده دولت جمهوری اسلامی افغانستان بر حفظ نظام جمهوریت تاکید دارد اما طالبان فقط نظام اسلامی می‌خواهند و جمهوریت و انتخابات برای آنها هیچ ارزش ندارد.

حکومت بر آتش‌بس و طالبان بر نوع نظام تاکید دارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد