عبدالله-طالبان-علاقمند-حل-قضیه-از-طریق-مذاکره‌-اند

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی کشور در نهمین سالروز شهادت برهان‌الدین ربانی، شهید صلح گفت که پیام حکومت را در گفت‌وگوهای صلح با طالبان مطرح ساختیم و برداشت من این است که آنان نیز علاقمند حل قضیه از طریق مذاکره‌اند.

به گزارش افغان نیوز: آقای عبدالله در صفحه رسمی فسبوک اش نوشته است که شهید صلح در دوره‌های جهاد و مقاومت پر افتخار مردم افغانستان رهبری استوار بود و زمانی‌که از ایشان درخواست شد که مسؤولیت بزرگ صلح را به عهده بگیرد، با پیشانی باز پذیرفت.

عبدالله می گوید که شهید صلح برای رئیس جمهور کنونی تاجیکستان، امام علی رحمان پیام داد که ما فقط در صلح با شما همکاری می‌کنیم نه در جنگ! از ما درس بگیرید و صلح کنید. نقش استاد شهید و قهرمان ملی در تحقق صلح در تاجیکستان سازنده بود.

رییس شورای عالی مصالحه ملی گفت که امروز افغانستان در شرایط حساس و سرنوشت‌ساز قرار دارد. قربانی‌های دوره‌های جهاد و مقاومت، دستاوردهای ۱۹ سال اخیر و حقوق اساسی شهروندان در روند صلح مورد توجه است.

وی افزود که پیام حکومت جمهوری اسلامی افغانستان را در مراسم افتتاحیه‌ی گفت‌وگوهای صلح با طالبان مطرح ساختیم و برداشت من این است که طالبان نیز علاقمند حل قضیه از طرف مذاکره‌اند.

در شرایط فعلی یکصدایی و وحدت نظر ما باعث تقویه روحیه هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان می‌گردد. تا حال هیئت های مذاکره‌کننده به طرف مثبت در حرکت‌اند. یقین داریم که بلاخره مردم افغانستان به نتایج مطلوب خواهند رسید.

عبدالله اظهار امیدواری نموده که دو جانب قضیه از فرصت پیش‌آمده برای ختم جنگ ۴۰ ساله استفاده خوب کنند تا خشونت و جنگ پایان یابد. یقین داریم که هر طرفی که منافع خود را در جنگ جستجو کند مرتکب اشتباه میگردد.

عبدالله همچنان تصریح نمود که حزب جمعیت اسلامی در ۵۰ سال گذشته مسؤولیت بزرگ را به عهده داشت. در حال حاضر حمایت ار سلامت این حزبِ با افتخار، مسؤولیت همه‌ی ماست. اختلاف نظر ها همیشه وجود داشته اما نباید این اختلاف نظر ها سلامت جمعیت اسلامی را به خطر مواجه سازد.

رییس شورای عالی مصالحه ملی گفت: یقین داریم که برادر محترم صلاح الدین ربانی و سایر بزرگان جمعیت اسلامی متوجه این حساسیت هستند. نباید به این فکر باشیم که جدا از هم به نتایج بهتر برای مردم می‌رسیم. باید همه ما روحیه‌ی استاد شهید و آمر صاحب شهید را سرمشق قرار دهیم و بر اساس آن اقدام کنیم.

این درحالی است که صلاح‌الدین ربانی، رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان در نهمین سالروز شهادت برهان‌الدین ربانی، شهید صلح گفت که مکانیزیم مذاکرات دولت با طالبان ناقص است و اگر صلحی هم برقرار شود، موقتی خواهد بود.

عبدالله: طالبان علاقمند حل قضیه از طریق مذاکره‌ اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد