دانش-هر-دو-کمیسیون-انتخاباتی-باید-به-تفاهم-برسند

معاون دوم ریاست جمهوری تاکید داشت که هر دو کمیسیون انتخاباتی باید تمام اختلاف نظرهای شان را با تفاهم حل کنند تا نتایج ابتدایی انتخابات همه ولایات به شمول کابل هرچه زودتر اعلان شود.

به گزارش افغان نیوز: در جلسه‌ای که بعد از ظهر روز دوشنبه( ۱۹، قوس) به ریاست استاد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری و حضور نماینده سرمنشی سازمان ملل متحد درافغانستان و سفرای برخی از کشورهای خارجی مقیم کابل در دفتر معاون رئیس جمهور برگزار شد، چگونگی ابطال آرای انتخابات پارلمانی حوزه کابل، مؤثریت فعالیت کمیسیونیهای انتخاباتی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مورد بررسی قرار گرفت.

محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری در این جلسه گفت که تصمیم کمیسیون شکایات انتخاباتی در ابطال ارای حوزه کابل برای حکومت افغانستان نیز نگران کننده بود.

به گفتۀ استاد دانش، در فردای روزی که تصمیم کمیسیون شکایات انتخاباتی اعلام شد، در جلسه‌ای به ریاست وی و شرکت مسئولان هردو کمیسیون این تصمیم به بررسی گرفته شده و جلسه به این نتیجه رسید که دلایل ابطال آرای حوزه انتخابی کابل هم از نگاه قانونی و هم از نگاه تخنیکی قناعت‌بخش نیست.

استاد دانش گفت: سرانجام با تفاهم و توافق هر دو جانب، تصمیم گرفته شده که کمیسیون مستقل انتخابات تمام اسناد مورد نیاز را در اختیار کمیسیون شکایات انتخاباتی قرار دهد و این کمیسیون در تصمیم خود در مورد ابطال آرای حوزه انتخابی کابل تجدید نظر کند و در پیوند به آن یک اعلامیۀ مشترک از سوی هردو کمیسیون نیز صادر شد و تأکید شد که هر دو کمیسیون تمام موارد اختلافی خود را باید با تفاهم و گفتگو حل کنند.

شرکت کنندگان این جلسه به تسریع روند شمارش آرای انتخابات پارلمانی و اعلام نتایج ابتدایی ولایت‌ های که باقی مانده است تأکید ورزیده گفتند، اعلام نتایج ابتدایی اعتبار پروسۀ انتخابات را حفظ کرده و سبب تقویت همکاری بین هردو کمیسیون می‌گردد.

استاد دانش ضمن تأکید به اعلام نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی ولایت‌های باقی مانده، خودداری از ابطال آرای ولایات دیگر بدون دلایل و اسناد کافی، بر ادامه همکاری و مشورت‌های تخنیکی همکاران بین المللی افغانستان با کمیسیون‌های انتخاباتی تأکید کرد.

معاون رئیس جمهور در خصوص تقویم انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده به ادامه همکاری های جامعه جهانی به خصوص کشورهای کمک کننده در پروسۀ انتخابات تأکید ورزید. وی گفت ما در رهبری حکومت وحدت ملی بر این تأکید و توافق داریم که انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراهای ولایتی و ولسوالی و انتخابات پارلمانی ولایت غزنی به صورت همزمان برگزار شود.

استاد دانش گفت که به دلیل مشکلات امنیتی، اختصاص بودجه و هزینه مالی و تطبیق حکم قانون اساسی و میزان مشارکت مردم، بهتر آن است که همۀ این انتخابات‌ها به صورت همزمان برگزار شود؛ اما بررسی مشکلات تخنیکی و تصمیم‌گیری نهایی در این مورد مربوط به کمیسیون انتخابات است و بهتر این است که کمیسیون در این مورد با همه جوانب به شمول جامعه بین المللی مشوره‌های خود را نهایی ساخته و طرح نهایی را به رهبری حکومت ارئه کند.

دانش: هر دو کمیسیون انتخاباتی باید به تفاهم برسند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد