دیدار-خلیل‌زاد-با-معاون-سیاسی-گروه-طالبان-در-قطر

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان، در تازه‌ترین سفرش به قطر، هند و پاکستان با ملابرادر، معاون سیاسی گروه طالبان در دوحه پایتخت قطر دیدار کرد.

به گزارش افغان نیوز: وزارت خارجه‌ی امریکا با نشر یک اعلامیه گفته است که سفر تازه‌ی آقای خلیل‌زاد از روز سه‌شنبه (۱۶، ثور) بدینسو آغاز شده است. به نقل از اعلامیه، خلیل‌زاد در جریان این سفر با نمایندگان طالبان در قطر در مورد اجرای کامل توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و این گروه صحبت می‌کند.

همچنان گفته شده است که خلیل‌زاد در سفرش به هند با مقام‌های آن کشور درباره‌ی نقش دهلی نود در تأمین صلح پایدار در افغانستان و منطقه گفت‌وگو می‌کند. او پس از هند به اسلام‌آباد می‌رود و با مقام‌های پاکستانی درباره‌ی روند صلح افغانستان گفت‌وگو خواهد کرد.

وزارت خارجه‌ی امریکا افزوده است که خلیل‌زاد در جریان این سفر خواهان حمایت از کاهش فوری خشونت، تسریع در زمان‌بندی برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و همکاری بین تمامی طرف‌ها برای مبارزه با مریضی همه‌گیر ویروس کرونا «کووید۱۹» می‌شود.

در همین حال، سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر صبح امروز (پنج‌شنبه، ۱۸ ثور) در رشته‌تویتی نوشته است که ملا برادر، معاون سیاسی این گروه با خلیل‌زاد و هیأت همراه او در حضور نماینده‌ی ویژه وزیر خارجه‌ی قطر دیدار کرده است.

شاهین گفته است که در این دیدار در مورد تسریع روند رهایی زندانیان، آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و تطبیق کامل توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و طالبان، به‌گونه‌ی مفصل بحث و گفت‌وگو شده است.

این در حالی است که براساس توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و طالبان که در دهم حوت سال گذشته‌ی خورشیدی در دوحه امضا شد، قرار بود پنج‌هزار زندانی طالبان در ازای یک‌هزار زندانی این گروه پیش از بیستم حوت آزاد و مذاکرات بین‌الافغانی نیز در بیستم حوت آغاز شود، اما تا کنون نه روند رهایی زندانیان تکمیل شده و نه مذاکرات بین‌الافغانی آغاز.

دولت افغانستان تا کنون در ده مرحله، ۹۰۲ زندانی طالبان را آزاد کرده و گفته است که پیش از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی ۵۹۸ زندانی دیگر را نیز آزاد می‌کند. طالبان نیز تا کنون در هفت مرحله ۱۳۲ زندانی دولت افغانستان را آزاد کرده‌اند.

دیدار خلیل‌زاد با معاون سیاسی گروه طالبان در قطر

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد