راه-آهن-خواف-هرات؛-افغانستان-را-به-از-طریق-ایران-به-اروپا-وصل-میکند

راه آهن خواف-هرات، با تسهیل ترانزیت و تجارت میان افغانستان و ایران، کشورمان را از طریق آب های ازاد به اروپا وصل میکند.

به گزارش افغان نیوز: احداث راه آهن خواف – هرات نه تنها زمینه ساز رونق اقتصادی و توسعه تجارت میان افغانستان و ایران است بلکه گسترش دهنده پیوند تاریخی میان دو کشور نیز می‌باشد.

این راه آهن  از لحاظ منطقه‌ای و بین‌المللی و تسهیل مسیرهای ترانزیتی و حمل نقل از اهمیت ویژه برای دو کشور بر خوردار است که طول مجموعی آن 225 کیلومتر می باشد از این میان 62 کیلومتر آن در خاک افغانستان است.

یکی از مزایای خط آهن خواف – هرات دسترسی آسان افغانستان از طریق ایران به مناطق بین‌المللی قفقاز، ترکیه، عراق، روسیه و کشورهای اروپایی است. همچنان از دیگر مزایایی این خط آهن امکان توسعه و ایجاد کریدور ریلی از هرات به مزارشریف بوده که کاهش مصرف سوخت در مقاسیه با حمل و نقل جاده‌ای را نیز به همراه است.

این خط آهن از ظرفیت بلند تبادلات تجاری میان دو کشور افغانستان و ایران برخودار است و می‌تواند تا یک دهه دیگر میزان تبادلات تجاری را میان دو کشور نزدیک به 20 الی 25 میلیارد دالر افزایش دهد.

در ابعاد دیگر راه آهن خواف – هرات نقش بزرگی در تسهیل صادرات و واردات و ترانزیت کالا از افغانستان به ایران و برعکس آن دارد و زیربنای مناسبی برای رونق  صنعت معادن به ویژه معادن سنگ آهن افغانستان فراهم می‌کند .

بااین‌همه در حال حاضر ایران یکی از شرکای مهم تجاری افغانستان است و بهره برداری خط آهن خواف – هرات می‌تواند میزان تبادلات اقتصادی، فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی میان این دو کشور را افزایش دهد.

این خط آهن دارای چهار بخش می باشد که دو بخش آن در داخل خاک ایران و دو بخش دیگر آن در داخل خاک افغانستان می باشد، از این میان سه بخش آن با هزینه کشور ایران و یک بخش آن با همکاری مالی کشور ایتالیا ساخته شده است.

راه آهن خواف-هرات؛ افغانستان را به از طریق ایران به اروپا وصل میکند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد