روزانه-یک-هزار-تن-در-جمع-بیجا-شدگان-در-افغانستان-افزوده-می‌شود

سازمان ملل اعلام کرده است از آغاز سال ۲۰۱۶ میلادی تا اکنون ۲۱۰هزار تن در سراسر افغانستان به دلیل افزایش جنگ و ناامنی مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند.

به گزارش افغان خبر: نمایندگی دفتر سازمان ملل متحدی در افغانستان با نشر اعلامیه‌ی گفته است که جنگ‌های دوام‌دار و بیجا شدن مردم سبب بميان آمدن حالت اضطراری بشری در افغانستان گردیده که این امر خدمات بشری را ناکافی کرده است.

 بر اساس آمار یونما در این اواخر شدت و دامنه جغرافيایی جنگ‌ها بيشتر گردیده است، و حداقل زندگی 6.3 ميليون افغان را متأثر می‌سازد.

این اداره جهانی اعلام کرده است که از آغاز سال 2016 میلادی تا اکنون بیش از 210هزار تن در سراسر کشور بیجا شده و به‌طور اوسط روزانه یک هزار تن مجبور به ترک خانه‌هایشان می‌شوند.

در همین حال هیئت بلندپایه سازمان ملل متحد و سازمان همکاری‌های اسلامی در آغاز سفر سه روز خویش از روز

جهانی بشردوستی در کابل گرامی داشت نمودند.

مقام‌های این دو سازمان در مورد مشارکت بین‌المللی جهت رفع عوامل نیازهای بشری، کاهش آسیب‌پذیری جوامع از آفات طبيعی و ارتقای آگاهی در مورد بحران‌های بشری دوام‌دار در افغانستان تأکید ورزیدند.

افغانستان دومين کشور جهان است که بلندترین ميزان مرگ‌ومیر اطفال کمتر از سن پنج‌سالگی در آن است و از سوی هم نزدیک به سه ميليون تن در این کشور از سوء تغذیه متأثر شده است.

سازمان ملل گفته است که وخيم شدن وضعيت امنيتی مانع عرضه خدمات صحی گردیده و افراد بیجاشده داخلی بيشتر آسیب‌پذیر هستند و به امراض و سوء تغذیه دچار می‌شوند.

در کنار جنگ و ناامنی حوادث طبعی زمین‌لرزه، سیلاب‌ها و خشک‌سالی سالانه زندگی 235هزار تن را متأثر می‌سازد.

راشد خليکوف، معاون منشی عمومی سازمان ملل متحد در امور مشارکت بشری برای خاورمیانه و آسيایی مرکز گفت:"نزدیک

به یک‌سوم مردم افغانستان نيازمند کمک‌های بشردوستانه هستند و این وضعيت از یک سال‌به‌سال دیگر ادامه ميابد. الزامی است که سازمان ملل متحد برای تقویه مشارکت بشردوستی در بخش حمایت و افزایش پاسخ‌دهی به نيازمندهای اضطراری و درازمدت، فعاليت نماید".

افزایش جنگ‌ها تأثیرات ناگوار بالای افراد ملکی گذاشته و تلفات ملکی، بیجا شدگی، عدم مصونیت و تخطی از قوانين بین‌المللی بشردوستانه افزایش‌یافته است.

بر اساس گزارش تازه منتشرشده سازمان ملل در شش ماه نخست سال جاری میلادی 5هزار و 166 فرد ثبت نموده است، که از سال ۲۰۰۹ به بعد بلندترین ارقام تلفات ملکی در کشور می‌باشد.

حشام یوسف، سفير و معاون منشی عمومی در امور بشری سازمان همکاری‌های اسلامی گفت:"جنگ‌ها سبب رنجشها، تلفات ملکی و بیجا شدگی غير قابل قبول می‌گردد. افغانستان یکی از کشورهای جهان است که بلندترین ميزان مرگ‌ومیر اطفال و مادران در آن وجود دارد. من از جامعه بین‌المللی تقاضا می‌نمایم که وجوه مالی که به‌صورت جدی نياز است برای رفع نيازمندهای بشری تهيه نموده و ظرفيت مقابله اجتماعات در مقابل حوادث را ارتقا دهد، تا کسی از کمک‌های به دور نماند".

شيخ عبد العزیز الطانی، رئيس صندوق وجهی بشري سازمان همکاری‌های اسلامی نیز بیان کرد:"در این دیدار، روز بشری جهانی را در حال تجليل می‌نمایم که نيازها رو به افزایش‌اند، می‌خواهیم که حضور ۱۵ ساله صندوق وجوه بشری همکاری‌های سازمان اسلامی برای افغانستان را تقویه بخشيم و به گونه فزاینده برای برنامه‌های بشری منابع بيشتر و قابل پیش‌بینی را بسيج سازیم".

مارک باودن، معاون نماینده ویژه سرمنشي سازمان ملل متحد، و هماهنگ‌کننده امور بشری برای افغانستان گفت:"افغانستان

يکی از طولانی‌ترین بحران‌ها در جهان می‌باشد که سبب بیجا شدن داخلی به سطح بزرگ در کشور شده است".

مدیریت مؤثر آب جهت کاهش سیلاب‌ها و خشک‌سالی، و انکشاف سيستم مؤثر مدیریت حوادث به شمول ميکانيزمهای هشدارهای قبلی، از راه‌های حل به‌صورت حداقل از افزایش بیجا شدگان است.

روزانه یک هزار تن در جمع بیجا شدگان در افغانستان افزوده می‌شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد