رییس-جمهور-یمن-با-فشار-عربستان-استعفا-داده-است

گزارش‌ها می‌رسانند که عبدربه منصور هادی، رییس جمهور یمن تحت فشار عربستان سعودی در اوایل ماه جاری میلادی استعفا داده است.

به گزارش افغان نیوز؛ عبدربه منصور هادی در ۱۸ حمل قدرت را به یک شورای نظامی واگذار کرد. با این حال، وال استریت ژورنال گزارش می‌دهد که استعفای هادی تحت فشار ریاض صورت گرفته است.

مقام‌های سعودی و یمنی به وال‌استریت ژورنال گفته‌اند که محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان سعودی، فرمان نوشتاری را به هادی سپرده و از او درخواست کرده است تا قدرت را به شورا واگذار کند. این شورا هشت عضو دارد و گفته می‌شود که نماینده‌گان گروه‌های مختلف یمنی در آن حضور دارند.

طبق این گزارش، عربستان سعودی عبدربه منصور هادی را در خانه‌اش در ریاض تحت نظارت قرار داده و ارتباطات او را محدود کرده است. گفته شده است که او اجازه استفاده از تلفن همراه را ندارد.

یکی از تهدیدهایی که علیه عبدربه منصور هادی به کار گرفته شده است، هشدار درباره افشای اسناد دست داشتن او در فساد بوده است. مقام سعودی به وال‌استریت ژورنال گفته است که منصور هادی اعتماد گروه‌های مختلف یمنی را از دست داده بود و این گروه‌ها دیگر به توانایی او اعتماد نداشتند و به این علت شایسته رهبری یمن نبود و تشویش به استعفا شد.

دولت هادی از سوی سازمان ملل متحد شناسایی شده است. این دولت به حمایت ایتلاف به رهبری عربستان سعود چندین سال است که با حوثی‌ها که گفته می‌شود تحت حمایت ایران است، درگیر جنگ است.

عبدربه منصور هادی پس از پیش‌روی حوثی‌ها و گسترش قلمرو تحت کنترل این گروه‌، به عربستان سعودی گریخته بود.

این جنگ تلفات انسانی گسترده به همراه داشته است و سبب آواره‌گی هزاران یمنی شده است.

حوثی‌های تحت حمایت ایران و ایتلاف به رهبری عربستان سعودی به مناسبت ماه رمضان و با میانجی‌گری سازمان ملل متحد آتش‌بس دو ماهه اعلام کرده بودند که ادعاهایی در مورد نقض این آتش‌بس از دو طرف مطرح شده است.

رییس جمهور یمن با فشار عربستان استعفا داده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد