زنان-قربانیان-بزرگ-جنگ-تحمیلی-کنونی-اند

محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور در سمپوزیم زنان افغان، تحت عنوان “زنان افغان پیام آوران صلح” گفت که قربانیان بزرگ جنگ تحمیلی در افغانستان زنان هستند.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی رئیس ، روز گذشته در چهارمین سمپوزیم زنان افغان، تحت عنوان “زنان افغان پیام آوران صلح”، اشتراک و سخنرانی نمود.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور گفت: اهمیت این اجتماع از این جهت است که صلح و آرامش حیاتی ترین خواسته مردم و اساسی ترین نیاز افغانستان است.

رئیس جمهور، با اشاره بر اینکه در روزهای گذشته یک گام بزرگ در راه برقراری صلح برداشته شد، گفت: من در اجتماع صلح با حزب اسلامی گفتم که برای رسیدن به صلح، داشتن اراده و نیت، تشخیص و قضاوت و نیز رعایت قانون به مثابه پیش شرط های صلح است.

وی افزود: اگر فرایند صلح با قانون سازگاری نداشته باشد، باز هم نتیجه آن چیزی جز ناکامی نخواهد بود.

رئیس جمهور گفت: قانون اساسی ما مهمترین سند و میثاق وحدت ملی، هویت ملی و اسلامی و حقوق اساسی مردم ماست. بدون هیچ تردیدی، صلح واقعی زمانی تحقق و دوام می یابد که مردم افغانستان، زن و مرد، حقوق اساسی خود را مصئون از تعرض احساس کنند وبه حقوق خود نائل شوند.

محمد اشرف غنی تصریح کرد: ما خوشبختانه پیروان دینی هستیم که در آن انسانها به جنس اول و دوم تقسیم نشده اند، بلکه مرد و زن از حیث کرامت انسانی مساوی و در یک درجه و در یک جایگاه، معرفی گردیده اند.

رئیس جمهور گفت که در تاریخ صدرِ اسلام می بینیم که زنان مسلمان به برکت حقوقی که اسلام برای شان داده بود، در زندگی اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، سهم ارزنده داشتند.

محمد اشرف غنی خاطرنشان کرد که در تاریخ افغانستان نیز مشاهده می کنیم، زمانیکه زنان فرصت کار و تعلیم را بدست آورده اند، شخصیت های مانند گوهرشاد بیگم و نازو انا در میان آنها پدیدار شده است.

رئیس جمهور گفت: موفقیت های را که زنان افغان در ۱۶ سال اخیر بدست آورده اند، علت بزرگ آن فرصتی بوده که به برکت قانون اساسی برای شان فراهم شده است.

وی افزود: مهمترین علت بی عدالتی جنسیتی، دوام یافتن جنگ و ناامنی است. شمار زنان محروم از سواد در افغانستان، سه برابر مردان بیسواد و تعلیم ندیده است و علت عمده آن نیز این جنگ تحمیلی است که کشور ما با آن دست به گریبان می باشد.

رئیس جمهور غنی تصریح کرد: اگر جنگ و خشونت وجود نمی داشت، میلیون ها دختر این سرزمین میتوانستند داکتر، انجنیر، نرس، معلم، و فعال در صحن اجتماع باشند، نه اینکه شب و روز با محرومیت و رنج سپری کنند و از اندوه و ماتم رهایی نداشته باشند، بدانگونه که اکنون شاهد هستیم.

وی گفت که زنان، قربانیان بزرگ جنگ تحمیلی کنونی اند. آنان عاملان جنگ نیستند، اما شهدای جنگ اند، مجروحین جنگ اند و مهاجران جنگ می باشند.

رئیس جمهور افزود: بحث زنان در رابطه به صلح و اقدامات آنان برای صلح، به این دلیل بسیار طبیعی و لازم می نماید که زنان از لحاظ تاریخی و فطری، خدمتگاران صلح و زندگی و مدافعان آن می باشند.

رئیس جمهور غنی خاطرنشان کرد: برگزاری این سمپوزیم که به نام «زنان، قاصدان صلح» نامگذاری شده است در حقیقت لبیک گفتن به رهنمودهای اسلامی و تداوم بخشیدن به عنعنات ملی ماست.

وی گفت: درخواست من این است که زنان افغان و اشتراک کننده گان این سمپوزیم، پیشنهادهای مشخص شان را در باره صلح به دولت و ملت عرضه نمایند.

رئیس جمهور در اخیر سخنانش با اشاره بر اینکه زنان کشور با وجود مخالفت ها و موانع از سوی پیروان جنگ، در شانزده سال گذشته پیشرفت های زیادی کرده اند، گفت: این ها موقف واضح و آواز رسا دارند. نسبت به گذشته ظرفیت آنان بسیار زیاد است و تجربه های عظیم دارند. آنان در بحث های شان بسیار موفق اند. تنها فتنه جنگ های تحمیلی نیست که زنان افغان در مقابل آن مخالفت واضح دارند، بلکه موقف آنان در برابر سایر فتنه های اجتماعی مانند اعتیاد نیز قابل قدر و ستایش است.

زنان قربانیان بزرگ جنگ تحمیلی کنونی اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد