ستانکزی-در-مرحله-گذار-از-جنگ-به-صلح-قرار-داریم

رئیس هیئت مذاکره‌کننده دولت در نشست مجتمع جامعه مدنی، نقش علمای دین را در پروسه صلح مهم دانسته و گفت که ما در مرحله گذار از جنگ به صلح قرار داریم.

به گزارش افغان نیوز: معصوم ستانکزی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده حکومت در این نشست گفت که شدت خشونت‌های جاری در کشور برای مردم غیرقابل قبول و زیان‌آور است.

وی با اشاره بر نقش تأثیرگذار عالمان دینی عضو هیئت مذاکره کننده، از موضع واحد و استدلال منطقی و قوی اعضای این هیئت در جریان مذاکرات صلح ابراز امتنان نمود.

رئیس هیئت مذاکره‌کننده در مورد اعلامیه شورای بین‌المللی علمای جهان اسلام در پیوند با ناروا خواندن جنگ جاری در افغانستان گفت که این اعلامیه به سطح گسترده انعکاس داشته و دیدگاه علما در مورد جنگ جاری واضح و روشن است.

آقای ستانکزی ظرفیت‌های به وجود آمده در کشور در طی سال‌های اخیر به خصوص در عرصه دینی را چشمگیر عنوان کرد و نقش و فعالیت علمای دین در عرصه صلح را مهم خواند.

ستانکزی گفت: ما در مرحله گذار از جنگ به صلح قرار داریم و به خاطر موفقیت این مرحله به یک هم‌نوایی و همدلی نزدیک با علمای بزرگ افغانستان ضرورت است تا انسجام لازم در کشور به وجود آید.

رئیس هیئت مذاکره‌کننده با تأکید بر تقویت اجماع در عرصه‌های مختلف داخلی منحیث یک فکتور تأثیرگذار روی روند صلح، گفت که روند صلح یک روند میان افغان‌ها است و باید خود ما مطابق به اصول پذیرفته شده در مورد آینده تصمیم بگیریم.

در همین حال، مولوی عنایت‌الله بلیغ، عضو هیئت مذاکره‌کننده گفت که خواست ما در قدم اول، توقف قربانی شدن افراد ملکی از طریق تأمین آتش‌بس است؛ زیرا هم‌وطنان ما در یک جنگ ناروا روزانه جان‌های‌شان را از دست می‌دهند.

آقای بلیغ در ادامه گفت که نظام فعلی ما یک نظام اسلامی است و برای تقویت آن و ختم جنگ جاری آماده هر نوع بحث و مذاکره با جانب مقابل با استناد بر اصول و آموزه‌های دین مبین اسلام هستیم. 

وی همچنین گفت که حفظ و تأمین حقوق اقشار مختلف جامعه در کشور از هدایات اساسی دین اسلام بوده و ما حاضر به هر نوع کار مشترک در این راستا می‌باشیم.

فوزیه کوفی، عضو دیگر هیئت مذاکره‌کننده نیز گفت: نقش علمای اعتدال‌محور و اعتدال‌پسند و آنانی که برداشت واقعی و دقیق از دین دارند، برای ختم جنگ و تأمین صلح و ثبات برجسته می‌باشد.

خانم کوفی همچنان تأکید داشت که در این میان، حقوق شرعی زنان نیز باید حفظ باشد. زیرا آنان بخش انکارناپذیر جامعه هستند و حکم دین اسلام برای زنان و مردان، کسب تعلیم است که باید این حق از آنها گرفته نشود.

فوزیه کوفی افزود که برای شمولیت صدای قربانیان در پروسه صلح، جلسات مشورتی دایر شده است و ارتباط ما با آنها متداوم خواهد بود.

در این نشست؛ اسدالله سعادتی، معاون شورای عالی مصالحه ملی نیز نقش علمای دین را در روند صلح افغانستان با ارزش و تأثیرگذار خواند.

سعادتی تصریح نمود که در هیئت مذاکره‌کننده دولت از اقشار مختلف جامعه علی‌الخصوص علمای دین حضور دارند.

این درحالی است که فضل‌الرحمن انصاری، روحانی سرشناس هرات در سخنرانی‌ روز جمعه‌اش در مسجد جامع گازرگاه این ولایت، حمایت از نظام را گناه کبیره دانسته و از نیروهای امنیتی خواست که صفوف اردو و پلیس را ترک کنند.

عطا محمد نور، رئیس اجرایی جمعیت اسلامی، دیروز یک‌شنبه(۳، حوت) در صفحه رسمی فسبوک‌اش نوشت که مولوی انصاری مانند بسیاری از شهروندان کشور از رفتار و عمل‌کردهای حکومت فعلی دل‌خور است. 

ستانکزی: در مرحله گذار از جنگ به صلح قرار داریم

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد