صلح-به-بن‌بست-رسیده-اما-حکومت-اعتراف-نمی‌کند

شورای عالی راه نجات افغانستان، پروسه صلح و مذاکرات بین‌الافغانی را ناکام دانسته، می‌گوید که دو طرف جنگ باید به راه حل سیاسی تن دهند و بهانه جویی‌ها را کنار بگذارند.

به گزارش افغان نیوز: سید محمد اکبر آغا، رییس شورای عالی راه نجات افغانستان و عضو پیشین گروه طالبان، امروز( چهار شنبه، ۴ حوت) در نشست خبری گفت که خارجی‌ها عامل اصلی جنگ بوده و بر بنیاد توافقنامه صلح امریکا و طالبان، باید کشور را ترک کنند. 

سید اکبر آغا افزود؛ تشکیل حکومت مشارکتی که امریکا برای بیرون رفت از جنگ و تامین صلح در افغانستان پیشنهاد کرده و قرار است در نشست ترکیه روی آن بحث شود، باید همه شمول و مورد تایید شهروندان باشد. 

او تاکید کرد که سرنوشت زندانیان گروه طالبان و حکومت نیز باید مشخص گردد و برای رهایی آنان از هر دو طرف یک هیات بی طرف ایجاد شود. 

مولوی قلم‌الدین قلم، رهبر حزب حرکت انقلاب افغانستان در این نشست گفت که مذاکرات بین الافغانی در دوحه به بن بست رسیده و حکومت دلیل اصلی آن را به مردم نگفته و هر آنچه تا کنون در این مورد بیان کرده واقعیت ندارد. 

آقای قلم گفت که طرح ایجاد حکومت مشارکتی باید در نشست ترکیه تعدیل و اصلاح شود؛ زیرا تغییرات در این طرح از صلاحیت‌های مردم افغانستان است. 

او هشدار داد؛ در صورتی‌که صلح پایدار و حکومت همه شمول در کشور ایجاد نشود، مردم افغانستان درگیر جنگ داخلی شدیدی خواهند شد و مقصر اصلی رهبران کشور اند. 

رهبر حزب حرکت انقلاب افغانستان از جنگجویان گروه طالبان خواست که به کرامت و عزت مردم احترام قایل شوند. او گفت که گروه طالبان باید به باورهای مردم کشو را احترام کند و در کنار فقه جعفری به دبنال نظام اسلامی باشند. 

عطاالرحمن سلیم، معاون شورای عالی مصالحه ملی در این نشست گفت که یکه‌تازی راه حل نیست و باید هر دو طرف به دنبال راه حال سیاسی باشند. 

آقای سلیم تاکید کرد؛ فرصت‌های که در نشست بین‌الافغانی قطر برای تامین صلح در افغانستان پیش آمده بود، به دلیل بهانه جویی‌های هردو طرف از دست رفت. 

سید حسین عالمی بلخی، وزیر پیشین مهاجرین و عودت کنندگان نیز گفت که به دلیل ناکامی هیات‌های مذاکره کننده دولت و گروه طالبان؛ فرصت‌های صلح در نشست قطر از دست رفته است.

بلخی گفت که به دلیل ناکامی نشست قطر و طولانی شدن پروسه صلح اکنون جامعه جهانی و امریکا برای تامین صلح در افغانستان آستین بالا زده و نشست مسکو و ترکیه را روی دست گرفته است. 

او تاکید کرد که با ابتکار عمل جامعه جهانی و امریکا در نشست‌های مسکو و ترکیه؛ مدیریت پروسه صلح از دست افغان‌ها بیرون شده و کشورهای جهان در پروسه صلح به دنبال منافع شان هستند. 

بااین‌حال قرار است تا چند روز دیگر نشست آستانه‌ای ترکیه در مورد پروسه صلح افغانستان از سوی جامعه جهانی و امریکا دایر و در باره صلح و جنگ افغانستان تصمیم نهایی گرفته شود.

صلح به بن‌بست رسیده اما حکومت اعتراف نمی‌کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد