سرنوشت-زنان-افغان-در-معرض-معامله-قرار-دارد

"تیفا" با ابراز نگرانی می‌گوید که زنان افغان در مذاکرات صلح به ویژه اجلاس ترکیه به حاشیه رانده شده و دست‌آورد‌های ۲۰ سال اخیر آنان قربانی خواهد شد.

به گزارش افغان نیوز: محمد نعیم ایوب‌زاده، رئیس عمومی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان ( تیفا ) امروز دوشنبه( 23، حمل ) در یک نشست خبری گفت که جامعه جهانی در روند صلح سرد برخورد کرده و نباید سکوت اختیار کند.

آقای ایوب‌زاده افزود؛ تفاهمنامه‌ای که قرار است در اجلاس ترکیه به امضاء برسد، نقش زنان افغان نباید در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی نادیده گرفته شود. اما متاسفانه تاکنون محتوای نشست ترکیه مبهم و گنگ است و این اجلاس را صدمه خواهد زد.

رئیس عمومی تیفا گفت: صلحی بدون زن، صلح نبوده و هیچ نوع پایداری را به دنبال نخواهد داشت. بنابراین، حکومت و جامعه جهانی نباید بدون زنان و اولویت‌های آنان پای میز مذاکره بنشینند و توافق نامه‌ای را بدون رضایت نیم نفوس افغانستان امضاء کنند.

در همین حال، صغرا سادات، رئیس برنامه‌های "تیفا" گفت که زنان در طول سال‌های گذشته به‌خصوص در این اواخیر قربانی‌های زیادی را متحل شده اند. اما افزایش خشونت‌ها و قتل‌های هدفمند خبرنگاران، فعالین مدنی، کارمندان حکومتی، بیش از هر زمان دیگر زنان را وادار به مبارزه نموده است.

وی افزود: دو طرف درگیر جنگ باید در اجلاس ترکیه روی یک آتش‌بس و ختم خشونت به توافق برسند و همچنان جایگاه زنان را در این نشست نادیده نگیرند.

به گفته او؛ خطوط سرخ زنان افغان، ایجاد یک حکومت جدید بر مبنی آرا و خواست مردم از طریق برگزاری انتخابات عادلانه، شفاف و همه‌گیر است که نباید در اجلاس ترکیه نادیده گرفته شود.

از سوی هم، زهره بیان شینواری، رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت که تامین حقوق انسانی زنان به مثابه شهروندان افغانستان شامل حق تعلیم و تحصیل، حق کار، حق انتخاب، حق مالکیت، حق میراث و سایر موارد است و نباید در اجلاس ترکیه قربانی گردد.

خانم زهره گفت؛ دست‌آورد‌های 20 ساله زنان ارزشمند قلمداد شده و حفظ و توسعه آن جز مفاد توافق‌نامه باشد. همچنان در حکومت آینده، حضور و نقش زنان در سطوح رهبری به شکل واضح در توافق‌نامه صلح مشخص گردد و حداقل سهم 35 فیصدی به زنان در حکومت آینده داده شود.

او تاکید کرد که خروج سربازان خارجی تنها در حالتی امکان پذیر است که از عملی شدن مفاد توافق‌نامه اطمینان حاصل شده باشد؛ در غیر آن وضعیت و عرصه برای زنان از هر زمان دیگر تنگ‌تر خواهد شد.

این درحالی است که قرار است اجلاس ترکیه در آینده نزدیک در پیوند به روند صلح افغانستان برگزار گردد.

سرنوشت زنان افغان در معرض معامله قرار دارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد