طرف‌های-درگیر-جنگ-نباید-زنان-را-قربانی-کنند

هم‌زمان با تجلیل از روز جهانی زن " هشتم مارچ " نهاد مطالعات زنان برای صلح افغانستان می‌گوید که دو طرف درگیر جنگ نباید زنان را قربانی گفتگو‌های صلح کنند.

به گزارش افغان نیوز: حمیرا ثاقب، عضو نهاد مطالعات زنان برای صلح، امروز دوشنبه(18، حوت ) طی یک کنفرانس خبری در کابل گفت که زنان افغان با وجود پیشرفت‌ها در بخش‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در دو دهۀ گذشته، هنوز هم در بخش‌های مختلف آسیب‌پذیر اند.

بانو ثاقب در این مراسم بیان کرد که زنان افغان خواهان برقراری صلح و ختم جنگ در کشور اند و نباید عدالت و حقوق زنان قربانی صلح گردد.

او افزود: «فضای افغانستان به صورت کامل مردانه است. همچنان قدرت های سیاسی و اجتماعی نیز مردانه شده است تا از این طریق زنان در تغییر نظام‌ها معامله شوند.»

از سوی هم، لیلا جعفری فعال حقوق زن می‌افزاید؛ « زنان افغان به عقب بر نمی‌گردند. در مبارزه برای مشارکت معنادار زنان در پروسه صلح افغانستان با انسجام، همبستگی و اتحاد هرچه محکم‌تر به پیش می‌رویم و این نهضت را ادامه خواهیم داد.»

بانو جعفری گفت: زنان باید در تمام مراحل پروسه صلح اعم از تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی، جریان مذاکرات و اجرای توافقنامه صلح حضور داشته و نگرانی‌ها، خواسته‌ها و پیشنهادهای‌شان شنیده شود.

او تاکید کرد، اشتراک مساوی زنان در تمام بخش‌ها به ویژه در روند مذاکرات صلح خواست اصلی زنان افغان است. زیرا تا وقتی تمام شهروندان در این پروسه دخیل نباشند، صلح واقعی حاکم نخواهد شد.

در همین حال، روشن سیرت می‌گوید که حقوق قربانیان نباید در روند مذاکرات صلح نادیده گرفته شود، بلکه پاسخگویی به حقوق قربانیان به ویژه زنان باید محور اصلی گفتگو های بین الافغانی قرار گیرد.

خانم سیرت گفت: زنان قربانی اصلی جنگ‌های تحمیلی چندین سال اخیر بوده و نباید پروسه صلح پشت درهای بسته صورت گیرد.

این درحالی است که کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که سال جاری به دلیل گسترش ویروس کرونا و افزایش خشونت‌ها، سال دشواری برای زنان کشور بود.

طرف‌های درگیر جنگ نباید زنان را قربانی کنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد