شلیک-بر-موتر-مهاجرین-افغان-در-ایران-باید-پی‌گیری-شود

رییس جمهور غنی تاکید داشته است که حادثه شلیک و سوختن موتر حامل مهاجران افغان در یزد ایران، باید از طریق مراجع دیپلماتیک دو کشور به‌صورت جدی پی‌گیری شود.

به گزارش افغان نیوز: صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری در یک رشته توییت نوشته است که رییس جمهور غنی در صحبت‌های آغازین خود در نشست کابینه که دیروز رگزار شد، تأکید کرد که این حادثه باید به صورت جدی بررسی شود.

به گفته صدیقی، رییس جمهور غنی در آغاز نشست کابینه از محمدحنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه به خاطر پی‌گیری دوام‌دار رویداد آتش‌سوزی موتر حامل مهاجران افغان قدردانی کرده و در عین حال تأکید نمود که این حادثه باید صورت جدی از طریق مراجع دپیلماتیک دو کشور پی‌گیری شود.

این حادثه روز چهارشنبه هفته گذشته در ولایت یزد ایران به وقوع پیوست. طبق معلومات وزارت خارجه، در این رویداد سه مهاجر افغان کشته شده و شماری دیگر نیز زخمی و ناپدید هستند.

در ویدیویی که از صحنه‌ی این رویداد نشر شده است، اجساد سوخته سه شهروند افغانستان را نشان می‌دهد. در بخشی از این ویدیو پسر جوانی که آثار سوخته‌گی در او واضح است، از یک شهروند ایرانی که در حال فلم‌برداری از اجساد سوخته است، آب طلب می‌کند. هم‌چنان صدایی با لهجه یزدی ایرانی شنیده می‌شود که می‌گوید: «گشت دنبالش بود،‌ تیر‌اندازی کرد و رفت.»

در آخرین مورد وزارت خارجه گفته است که مقام‌های ولایت یزد ایران پذیرفته‌اند که نیروهای انتظامی ایران بر موتر حامل مهاجران افغان شلیک کرده‌اند.

طبق اعلام وزارت خارجه، در دیداری که عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان در تهران روز شنبه، هفدهم جوزا، با مقام‌های یزد ایران داشته است، مقام‌های ایرانی «اطمینان» داده‌اند که عاملان تیراندازی بر موتر حامل مهاجران افغان از سوی نهادهای عدلی ‌و قضایی جمهوری اسلامی ایران تحت پی‌گرد قانونی قرار خواهند گرفت.

این درحالی است که به تاریخ ۱۳ ثور سال روان، شماری از شهروندان افغان مدعی شدند که مرزبانان ایرانی پس از شکنجه ده‌ها افغان را به دریای هریرود افگنده اند.

تحقیقات جانب افغانستان نشان داده است که شمار مجموعی شهروندان افغان که در سرحد ولایت هرات با ایران غرق شده بودند ۴۶ نفر بوده که ۱۲ نفرشان جان باخته ،‌۱۷ تن ناپدید و ۱۷ نفر دیگر نجات یافته اند.

شلیک بر موتر مهاجرین افغان در ایران باید پی‌گیری شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد