واکنش-کابل-به-تهران-افغان‌ها-حق-اعتراض-مسالمت‌آمیز-را-دارند

وزارت خارجه کشور می‌گوید: سفیر افغانستان در تهران برای مقام‌های ایرانی واضح ساخته كه اعتراض حق هر افغان است و اگر اعتراضات باعث بی‌نظمی شده باشد، مقام‌ها در مورد آن تحقیق خواهند کرد.

به گزارش افغان نیوز: در اعلامیه‌ای که شب گذشته (شنبه، 24 جوزا) از سوی وزارت خارجه به نشر رسیده، آمده است که سفیر افغانستان در تهران صبح دیروز توسط وزارت خارجه‌ی ایران در واکنش به تجمعات و اعتراض‌های مسالمت‌آمیز در شهرهای افغانستان، احضار شده است. وزارت خارجه‌ی ایران در این احضار، یک یادداشت اعتراضی را نیز به آقای لیوال تسلیم کرده است.

به نقل از اعلامیه، آقای لیوال در جریان احضارش در وزارت خارجه‌ی ایران گفته است که هر شهروند افغان حق اعتراض و برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز را دارا می‌باشد. او افزوده است: «هرگاه رفتار مظاهره‌چیان منجر به بی‌نظمی و اخلال در اجرای قوانین گردد، از سوی نهادی مؤظف (افغانستان) مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت

با این حال، وزارت خارجه در اعلامیه‌ی خود از نهادهای امنیتی کشور خواسته است که چگونگی این تجمعات را به این وزارت گزارش کنند. این وزارت تأکید کرده است در صورتی که این اعتراضات در مواردی منجر به بی‌نظمی شده باشد، تحقیق صورت خواهد گرفت.

از سویی هم، در اعلامیه گفته شده است که به‌خاطر «رفع مشکلات» به‌میان‌آمده میان افغانستان و ایران قرار است یک هیأت بلندرتبه به‌زودی به ایران اعزام شود.

وزارت خارجه‌ی ایران نیز در اعلامیه‌ای گفته بود که سفیر افغانستان در تهران را برای «ارایه‌ی پاره‌ای از توضیحات» در مورد «اقدامات اهانت‌آمیز» به سفارت این کشور در کابل، به این وزارت احضار کرده است.

در این اعلامیه آمده است که این اقدام در پی تحرکات «عده‌ای معدود از جریانات خاص سیاسی و برخی اقدامات اهانت‌آمیز و تعرض به سفارت جمهوری اسلامی ایران» و سایر نمایندگی‌های این کشور در افغانستان، صورت گرفته است.

ایران گفته است که جریانات خاص سیاسی که «سابقه‌ی ضدیت» با جمهوری اسلامی ایران و «حسن هم‌جواری» میان دو کشور را دارند، اخیرا به بهانه‌های فوت چند تن از شهروندان افغان در خاک ایران، در برابر نمایندگی‌های سیاسی این کشور اقدامات اهانت‌آمیز و تعرضی انجام داده‌اند.

این درحالی است که دو رویداد جداگانه در جریان دو ماه اخیر که گفته شده است عاملان آن نظامیان ایرانی بوده، از شهروندان افغان قربانی گرفته است.

رویداد غرق‌شدن کارجویان افغان در هفته‌های نخست ماه ثور سال جاری اتفاق افتاد. رویداد آتش‌گرفتن موتر حامل شهروندان افغان نیز در چهاردهم جوزا در ولایت یزد ایران رخ داد.

واکنش کابل به تهران: افغان‌ها حق اعتراض مسالمت‌آمیز را دارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد