شورای-نامزدان-از-دخالت-حکومت-در-کار-کمیسیون-انتقاد-کرد

شورای نامزدان ریاست جمهوری از شکستن قفل مرکز دیجیتالی، روند شمارش و جمع آوری آرا توسط نیروهای امنیتی انتقاد کرده و گفته اند که این اقدام نشانه‌ای از حرکت به سوی بحران انتخاباتی است.

به گزارش افغان نیوز: احمد ولی مسعود، رهبر دسته انتخاباتی "وفاق ملی" و عضو شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری امروز( پنج‌شنبه، 2، عقرب) در نشست خبری گفت که شکستن قفل مرکز دیجیتالی شمارش آرا نشانه‌ای دست برد به امانت مردم افغانستان است و کسانیکه در پروسه شکستن قفل شریک اند باید از سوی کمیسیون انتخابات به دادگاه معرفی شوند.

آقای مسعود گفت که اقدام قفل شکستن، شمارش آرا را مخدوش و شفافیت و اعتماد انتخاباتی را زیر پرسش می‌برد. او تاکید کرد: «کمیسیون مسوول درجه یک پروسه انتخابات تا کنون به شکل قناعت بخش توضیح نداده است که چگونه قفل و از سوی چه کسانی شکسته شده است و اینکه کمیسیون می‌گوید؛ نیروهای امنیتی به خاطر گرم شدن دروازه مرکز دیجیتالی آرا را شکستانده اند، یک حرف دور از واقعیت است».

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، جامعه جهانی و یوناما را در برابر نابه سامانی‌های انتخابات متهم به سکوت کرده و گفته که شماری از کشورهای در برابر نا به سامانی‌های انتخاباتی و شمارش آرا موقف خود را اعلام کرده و خواستار شفافیت در انتخابات شده است؛ اما شماری از کشورهای دیگر در مقابل این نا به سامانی‌ها سکوت کرده و منتظر سناریویی انتخابات سال 2014 هستنند.

همچنان آقای مسعود سیاسیون و شماری از تیم‌های انتخاباتی را متهم به چشم‌پوشی به تقلبات انتخاباتی کرده و گفت: « سیاسیون و شماری از نامزدان با وجود که تقلب و فاجعه انتخاباتی را می‌بینند و پیش از انتخابات صدای خود را بلند کرده بود؛ اما اکنون که نشانه‌های بحران انتخابات دیده می‌شود، سکوت کرده و منتظر پروسه صلح هستند».

عنیات الله حفیظ، از دیگر نامزد انتخابات و عضو شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: «کمیسیون انتخابات آرای پاک را از آرای ناپاک جدا کرده نمی‌تواند و پس برگزاری انتخابات گفت که نزدیک به سه میلیو نفر از نه میلیون نفر که خود را ثبت نام کرده بود، در انتخابات شرکت کرده است اما؛ اکنون می‌گوید که 1 میلیون 900 هزار نفر در انتخابات ششم میزان شرکت کرده است».

آقای حفیظ تاکید کرد که بدون حضور ناظران نامزدان انتخابات ریاست جمهوری کمیسیون در هیچ ولایت حق بازشماری آرا را ندارد و اگر بدون حضور ناظران دسته‌های انتخاباتی باز شماری صورت گرفت شورای نامزدان نتیجه آن را نمی‌پذیرد.

او گفت که دیگر مردم افغانستان حکومت دو سره نمی‌خواهد و کمیسیون انتخابات باید به گونه شفاف و با جرات تمام برنده واقعی انتخابات را اعلام کند.

از سوی هم شهاب حکیمی، نامزد و عضو شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری گفت که انتخابات در نبود صلح در ششم میزان برگزار شد و مردم افغانستان در آن کم اشتراک کردند و اکنون در شمارش آرا و تفکیک آرای پاک از ناپاک نشانه‌های از بحران دیده می‌شود. آقای حکیمی افزود که رییس جمهور باید از درون آرای پاک مردم افغانستان بیرون شود و نه از راه تقلب.

مردادعلی مراد، معاون دسته‌ انتخاباتی امنیت و عدالت به رهبری رحمت الله نبیل گفت که حکومت وحدت ملی به اعتبار انتخابات صدمه وارد کرد و از میان 9 میلیون رای‌دهنده کمتر از دومیلیون آن در انتخابات شرکت کرده است

آقای مراد تاکید کرد، در شورای نامزدان انتخابات نظر موافق وجود دارد که از آرا پاک مردم افغانستان باید دفاع شود و نباید از درون تقلب حاکمیت جدید بیرون شود.

با این همه شورای نامزدان شکستن قفل مرکز دیجیتالی شمارش آرا را دخالت حکومت در کار کمیسیون دانسته و گفت حکومت باید از آرای مردم حفاظت کند نه اینکه به آن به عنوان یک امانت دست برد بزند.

 

شورای نامزدان از دخالت حکومت در کار کمیسیون انتقاد کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد