صالح-از-یک-طرح-استخباراتی-به-نفع-پاکستان-پرده-برداشت

معاون اول ریاست جمهوری می‌گوید: در یک نسخه استخباراتی به عنوان طرح شیطانی آمده است که پشتون‌ها باید وادار ساخته شوند تا طالبان را آدرس سیاسی قبول نمایند و سرحدات استراتیژیک و حفاظت از منافع پاکستان بصورت غیر مستقیم تا دریای آمو گسترش یابند.

به گزارش افغان نیوز: امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری، امروز دو‌شنبه(۱۳، دلو) در صفحه رسمی فسبوک‌اش زیر عنوان"مسیر ابلیس" گفته است که درین روز ها نوشته‌ای از یک نشانی مبهم بنام " راه صلح و حکومت شراکتی صلح" در میان جامعه پخش می‌شود که از آن بوی لابی تروریستان به مشام میرسد و این طرح چیزی به جز از یک پروژه تفرقه و تضعیف افغانستان نیست.  

صالح می‌گوید: به اساس این طرح، پشتون ها بدون آنکه از آنها اسم برده شده باشد  باید وادار ساخته شوند و در تنگناه قرار بگیرند تا از دید ساختاری طالب را به عنوان یگانه ساختار و آدرس سیاسی خویش قبول کنند. 
وی می‌افزاید که این بخش طرح شیطانی یعنی رفتن به دهه نود میلادی، همان چیزی که اردوی پاکستان در آن  زمان طرح ریزی کرده بود.  به عباره ای دیگر، مبدل ساختن ساحات جنوب و شرق افغانستان به زون نفوذی، حیاط خلوت و یا به اصطلاح وطنی پس خانه حاکمیت راولپندی. 
درین طرح، پنجاه درصد قدرت به شمال می‌رسد که در طرح به آن طرف دیگر خطاب شده اما تعریف واضح از طرف دیگر وجود ندارد. 
در عین حال، میکانیزم تقسیم پنجاه درصد  برای شمال چنان مبهم و پیچیده است که در واقع شمال به زون منازعه و کشمکش قومی و یا حاکمیت نیابتی طالبان تبدیل گردد.  

به عباره ای دیگر، باید سرحد استراتیژیک، سرحد حفاظت از منافع پاکستان بصورت غیر مستقیم تا دریای آمو گسترش یابد. این طرح کابل را به هیچ تقلیل میدهد و رییس جمهور تبدیل میشود به آدم مصلح و خیرخواه، بی بازو و بی دندان که برای اجرای کار های دولتی بین طرفین داوری می‌کند واگر نیاز بود از یک رای داورگونه خود به عنوان ایجاد پانگ استفاده می‌کند. 
طرح می‌گوید که ضریب طالب چهار و ضریب طرف دیگر چهار و ضریب رییس جمهور یک. یعنی رییس جمهور به اساس مصلحت این یک را در اختیار هر طرف که قرارداد آنطرف در مورد مشخص صاحب رای و صلاحیت می‌گردد.  این فورمول در تمام مسایل بزرگ به عنوان راه حل مطرح گردیده است.

معاون اول ریاست جمهوری هشدار می‌دهد که این  طرح افغانستان را فاقد مرکزیت سیاسی می سازد و برای تمام کشور های ذیدخل و ذینفع یک زون نفوذی ایجاد می‌نماید. درین طرح پارلمان کنونی افغانستان نیز لغو می‌گردد و بخاطر دلجویی از وکلا معاش شان پس از مشورت برای مدتی حفظ میشود. 

آقای صلح می‌گوید: آنچه درین به طرح صراحت و وضاحت دارد ایجاد جایگاه مطمین و بی خلل برای طالبان و پاکستان است. بنابراین، اگر این طرح صلحی را به میان آورد، اسم آن صلح سنگگ شده خواهد بود  یعنی پویایی و تحرک از جامعه  رخت  خواهد بست  

درین طرح، مردم حق انتخاب را از دست می‌دهند؛ هر زون صاحب یک کمیته تزکیه  و گزینش کاندیدان می‌گردد. به عباره ای دیگر، مردم بصورت نهادینه و ساختارمند مجبور میشوند کسانی را انتخاب نمایند که از قبل توسط طالب و طرف دیگر واجد شرایط خوانده شوند. 
به عباره ای دیگر، سازمان های استخباراتی بصورت نیابتی انتصاب کننده اشخاصی خواهند بود که مردم آنها را باید نماینده خود انتخاب نمایند.  

این درحالی است که هیأت مذاکره‌کنندۀ دولت می‌گوید که طالبان مذاکرات صلح را تا روشن‌شدن پالیسی ادارۀ جدید امریکا معطل کرده‌اند.

صالح از یک طرح استخباراتی به نفع پاکستان پرده برداشت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد