عبدالله-طالبان-بهانه‌جوی-می‌کنند

رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی با انتقاد تند می‌گوید که بهانه‌‌تراشی‌های هیأت مذاکره کننده طالبان سبب تأخیر در آغاز  دور دوم گفت‌وگوها شده‌ است.

به گزارش افغان نیوز: عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی دیروز (جمعه، ۱۷دلو) در اعلامیه‌یی گفت که هیأت طالبان با بهانه‌تراشی‌های ناموجه و دلایل و انگیزه‌های نامعقول سبب تأخیر در آغاز دور دوم گفت‌وگوها در دوحه شده‌ است.

وی می‌افزاید که هیأت طالبان به جای بحث و گفت‌وگو روی قضایای اصلی، پایان جنگ و خشونت، مسلمان‌کشی و کاهش درد و آلام مردم؛ سرگرم سفرها و بحث‌های حاشیه‌‌یی است.

آقا عبدالله تأکید نمود که هیأت دولت با صلاحیت کامل در دوحه حضور دارد و می‌تواند در تمام قضایا و محورهایی که میان دو طرف پس از نهایی‌شدن کارشیوۀ گفت‌وگوها و وقفۀ دور نخست مبادله شده بود، وارد گفت‌وگو شود. 
او می‌افزاید که این هیأت از حمایت کامل شورای عالی مصالحۀ ملی، نظام جمهوری، رهبران سیاسی و مردم افغانستان برخوردار می‌باشد.

عبدالله می‌گوید: قضیۀ افغانستان در قدم نخست مربوط افغانان است و باید برای پایان‌دادن به جنگ و برادرکشی با یک‌دیگر بنشینند و بر بنیاد رهنمودها و ارشادات دین اسلام، عرف و قوانین بین‌المللی و با درنظرداشت منافع علیای کشور مشکل خود را با دست‌یافتن به یک راه‌حل سیاسی فراگیر و همه‌شمول حل کنند.

آقای عبدالله می‌گوید: «فرصت استثنایی برای حل بحران کشور از طریق مذاکره و گفت‌وگو فراهم شده است. حالا وظیفه اسلامی و ملی ما و تحریک طالبان است تا از این فرصت برای پایان جنگ استفاده نماییم.»

رئیس شورای عالی مصالحه هشدار می‌دهد؛ اگر شماری به این باور باشند که از راه‌های غیر از گفت‌وگو می‌توانند به مشکل افغانستان پایان دهند، با استناد به شواهد تاریخی، راه اشتباهی را در پیش گرفته‌اند.

این درحالی است که نزدیک به یک ماه از آغاز دور دوم گفت‌وگوهای صلح میان هیأت‌های دولت و طالبان در دوحه، پایتخت قطر می‌گذرد، اما این گفت‌وگوها تاکنون پیش‌رفتی نداشته است.

عبدالله: طالبان بهانه‌جوی می‌کنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد