صلح-یک-جهاد-است

کریم خلیل تأکید کرد: صلح، جهادی است که از خون ریزی میان مسلمانان جلوگیری نموده و کشور را قوی می‌سازد.

به گزارش افغان نیوز: محمد کریم ‌خلیلی، رییس شورای عالی صلح افغانستان روز دوشنبه( 4 – جدی) در جلسه ملی مشورتی علمای دینی، پیرامون صلح با حضور داشت علمای 34 ولایت کشور درکابل گفت:« عالمان دین باید تلاش نمایند از امکانات و نفوذی که در میان مردم دارند، برای تأمین و تحکیم صلح در سراسر کشور و منطقه کار بگیرند.»

وی نقش علمای دین را در تحکیم صلح سراسری و پایدار در کشور و منطقه موثر خوانده و تأکید کرد که صلح خود یک جهادی می باشد که از خون ریزی میان مسلمانان جلوگیری نموده و کشور را قوی می سازد.

آقا خلیلی افزود، صلح در افغانستان به عنوان یک راه برای خاتمه دادن به مشکلات و چالش‌های موجود بوده که هم مبنای دینی دارد و هم مقبولیت و وجاهت ملی.

وی علاوه نمود، در وضعیت کنونی هر تصمیمی که در چهارچوب ارزش‌های دینی و منافع ملی، منتج به ختم جنگ گردد، ارزشمند و قابل قدر است.

رییس شواری عالی صلح از سفرش به اندونیزیا و دیدار با مقام‌های دولتی و انجمن‌های دینی آن کشور به عالمان دینی افغانستان گفت، انجمن‌های دینی اندونیزیا که بیشتر از ۱۲۰ میلیون عضو دارند از صلح افغانستان حمایت کردند و این یک دست‌آورد بزرگ برای شورای عالی صلح است.

آقای خلیلی گفت، به اساس دیدار های که در پنج ماه گذشته با جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی و مدنی مختلف در افغانستان داشته است‌، همه از روند صلح حمایت کرده اند.

 وی خاطرنشان ساخت، در استراتیژی کاری آینده این شورا، از مشورهای تمام طرف‌های سیاسی استفاده صورت خواهد گرفت و نشست امروز با علمای دینی را نیز در ادامۀ همین مشوره‌ها عنوان کرد.

وی گفت: با توجه به وضعیت بد کشور و این که هر روز جنگ و خشونت از ما قربانی می‌گیرد، ما آرزو مندیم که علمای کشور، تلاش‌های صلح را جهاد صلح اعلام نمایند».

آقای خلیل تأکید کرد که صلح یک جهاد است، جهادی که از خون ریزی میان مسلمانان جلوگیری می‌کند و کشور را قوی می‌سازد.

رییس شورای صلح تأکید کرد که اگر جامعه دینی و روحانی ما از صلح قاطعانه حمایت نمایند، صلح به موفقیت می‌رسد و هیچ کسی نمی‌تواند آن را تخریب نماید.

وی از کشورهای جهان اسلام نیز در تحکیم و تأمین صلح در افغانستان خواهان کمک شده گفت، اگر علمای دیگر کشورهای جهان اسلامی، مانند اندونیزیا از روند صلح افغانستان حمایت کنند، این مشکل حل خواهد شد.

وی تصریح کرد، شورای عالی صلح یک نهاد مستقل و بی طرف بوده که برای آوردن صلح ایجاد شده است. بدین اساس، تلاش دارد نخست مذاکره با طالبان مسلح را تسهیل، زمینه سازی و انجام دهد و سپس از پیشرفت‌ها و دست آوردهای شان حفاظت نماید.

صلح یک جهاد است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد