ضدیت-با-آموزش-دختران-خلاف-عقل-و-شرع-است

شماری از علما و فعالین زن در واکنش به مسدود ماندن دروازه مکاتب به روی دختران و نبود کار برای زنان اعلام کردند که این تصمیم طالبان هیچ نوع توجیه شرعی و منطق عقلی ندارد.

به گزارش افغان نیوز؛ تورپیکی مومند، معاون موسسه زنان افغانستان برای صلح و آزادی، امروز( پنج‌شنبه، ۱۸ حمل) در کنفرانس «دیالوگ ملی علمای افغانستان در پیوند به بن بست فعلی و راه حل آن از دیدگاه تعلیمات اسلام» گفت که احکام شرعی و ارزش‌های حقوق بشری ممنوعیت برای کار و آموزش دختران و زنان ایجاد نکرده است. 

خانم مومند مسدود ماندن دروزاه‌ مکاتب به روی دختران را یکی از چالش‌های جدی شرایط کنونی یاد کرده و گفت که ممنوعیت کار و آموزش زنان فاصله میان مردم و امارت اسلامی را افزایش و زمینه دست‌درازی دشمنان و مخالفان افغانستان را فراهم می‌کند. 

او تاکید کرد که ممنوعیت آموزش دختران و کار زنان امارت اسلامی را در سطح جهانی منزوی و در نتیجه افغانستان را در انزوا می‌کشاند. 

معاون موسسه زنان افغانستان برای صلح و آزادی خواستار بازگشایی هر چه سریع‌تر دروازه‌ مکاتب به روی دختران و تامین حق کار زنان شده و گفت: «اگر امارت در زمینه ایجاد طرح بازگشایی مکاتب دچار چالش است، باید از کادرهای علمی و علمای کشور مشوره بگیرد.»

او تاکید کرد که اگر برای امارت اسلامی طالبان احکام اسلامی در جهت بازگشایی مکاتب مغشوش است، باید برای روشن شدن آن نیز از علمای کشور و نظریات علمای جهان استفاده نماید. 

خانم مومند علاوه کرد که در شرایط کنونی امارت اسلامی طالبان باید زمینه گفتمان میان حکومت، جامعه مدنی و علمای کشور را در زمینه حل مشکلات از جمله بازگشایی مکاتب دختران، فراهم نماید. 

عبدالستار حیات، عضو نهضت العلمای افغانستان در این کنفرانس گفت که امارت اسلامی باید در زمینه حکومت داری و حل مشکلات از روش پنجگانه( وسطیت، عدالت اجتماعی، تسامح، توازون و مشارکت) استفاده نماید‌. 

او گفت که با استفاده از این روش زمینه برای تامین صلح، ثبات، اتحاد ملی و حل منازعات در کشور فراهم خواهد شد. 

مولوی عبدالمالک ضیایی نیز در این کنفرانس گفت که اسلام مانع آموزش دختران و کار زنان در اجتماع نیست و طالبان باید با استفاده از نظریات علمای اسلام که زن و مرد را دو جنس مختلف نه بلکه دو نوع مختلف با حقوق انسانی دانسته، زمینه را برای گشایش دروازه‌ مکاتب دختران فراهم کنند. 

او تاکید کرد که روش حکومت داری امارت اسلامی نباید مانع حق آموزش و کار زنان شود؛ زیرا اسلام بر آموزش و پرورش بدون تفکیک جنسیت تاکید جدی نموده است. 

خانم عابده مجیدی، سخنران در این کنفرانس گفت که امارت اسلامی باید برای زنان اجازه فعالیت  و آموزش دختران را در اجتماع فراهم نماید تا زنان متولی امور زنان در اجتماع شود، زیرا زنان مشکلات هم نوع خود را در اجتماع بهتر از مردان می‌دانند.

او تاکید کرد که وقتی خدواند دستور «اقراء» به بنده‌گانش می‌دهد، تنها مردان مورد نظر نیست بلکه این دستور زنان را نیز شامل می‌شود. 

سمیه شفیق، از دیگران سخنرانان این کنفرانس گفت که امارت اسلامی نباید به بهانه حجاب دروازه‌ مکاتب را به روی دختران مسدود کند، زیرا این‌کار هیج توجیه دینی و عقلانی ندارد. 

این درحالی است که قرار بود در چهارم حمل بنابر تعهد امارت اسلامی طالبان، دروازه مکاتب به روی تمامی دختران و پسران کشور باز‌ شود؛ اما وزارت معارف اعلام کرد که دروازه مکاتب متوسطه و لیسه به روی دختران تا امر ثانی همچنام مسدود می‌ماند.

ضدیت با آموزش دختران خلاف عقل و شرع است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد