علمای-دینی-به-طالبان-مکاتب-دخترانه-را-باز-کنید

مجمع علمی علمای دینی افغانستان از حکومت امارت اسلامی طالبان خواست که همۀ موانع را بردارند و دروازه مکاتب را به روی دختران باز کنند.

به گزارش افغان نیوز؛ مجمع علمای دینی افغانستان در بیانیه‌ای گفته است که زنان در کنار مردان حق دارند که علوم شرعی و عصری را بیاموزند تا به عنوان دانشمند در توسعۀ جامعه سهیم باشند.

این عالمان دینی گفته اند: «با توجه به نصوص شرعی و مطالعۀ میراث بزرگ شرعی ما؛ زن مومن در کنار مرد کاملاً حق دارد علوم شرعی و عصری را بیاموزد و به عنوان یک عالم و متعلم از یک‌سو به پیشرفت جامعه کمک کند و از سوی دیگر از فضیلت بزرگ دانش برخوردار شود. بنابراین، ما از امارت اسلامی می‌خواهیم که درهای آموزش را به روی دختران بگشاید و همه موانع را در این زمینه برطرف کند.»

در این بیانیه افزوده شده است که حکومت طالبان باید یک محیط مساعد را برای آموزش ایجاد کند تا دختران بتوانند با اطمینان کامل و با توجه به التزام شرعی آموزش ببینند. آن‌ها همچنین گفتند که باید برای دختران برنامه درسی و محیط ویژه ایجاد شود.

پیش از این نیز شماری از علمای دینی و زنان در یک دیالوگ ملی در کابل بر بازگشایی مکاتب دخترانه تاکید کردند.

پارلمان اروپا نیز چند روز پیش با صدور قطعنامه‌ای، ممنوعیت آموزش دختران توسط طالبان را محکوم کرده و گفت که اعضای این پارلمان از ادامۀ این وضعیت، عمیقاً نگران اند.

این درحالی است که طالبان برخلاف تعهدات شان به تاریخ سوم حمل، روز نخست سال تعلیمی جدید، یک بار دیگر اعلام کردند که مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران برای مدت نامعلوم مسدود باقی خواهد ماند.

علمای دینی به طالبان: مکاتب دخترانه را باز کنید

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد