طالبان-انتخابات-نباید-پیش-از-توافق-صلح-برگزار-شود

عضو ارشد هیات گفتگوکننده طالبان هشدار داده‌ است که در صورت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پیش از توافق صلح، نیروهای امریکایی در افغانستان آماج قرار خواهند گرفت.

به گزارش افغان نیوز: شیرمحمد عباس استانکزی، عضو ارشد هیات گفتگوکننده طالبان  به تازگی در گفتگو با یک روزنامه جاپانی گفته است که برگزاری انتخابات ریاست‌ جمهوری افغانستان در حضور نیروهای خارجی در این کشور برای طالبان غیرقانونی و غیرقابل پذیرش است.

این مذاکره‌کننده ارشد طالبان تأکید کرده که کشورهای اروپایی و آسیایی به‌ویژه جاپان باید خروج نیروهای خارجی از افغانستان را تضمین کنند.

آقای استانکزی گفته‌است: "بربنیاد طرحی‌که ما دربارۀ آن توافق خواهیم کرد، یک توافق‌نامه در برابر تضمین‌کنند‌گان امضا خواهد شد. امیدوارم که کشورهای اروپایی و آسیایی تضمین‌کنند‌گان این توافق باشند. در این‌باره تمامی طرف‌ها تصمیم خواهند گرفت و جاپان یک کشور مهم است و می‌تواند در میان تضمین‌کنند‌گان باشد."

به‌گفته او، پس از آغاز خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، طالبان ماده‌های توافق‌نامه را با واشنگتن عملی خواهند کرد.

دور هفتم گفتگوهای صلح میان زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان با طالبان مسلح هفته گذشته پایان یافت. خلیلزاد گفته‌است که این دور از گفتگوها مؤثر بوده و دوطرف از پیشرفت در این مذاکرات سخن گفته‌اند.

در این دور از گفتگوها، روی جدول زمانی خروج نیروهای خارجی از افغانستان، تضمین‌دادن طالبان به استفاده‌نشدن از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر، مذاکرات بین‌الافغانی و برقراری آتش‌بس گفتگو شده‌است.

زلمی خلیلزاد می‌گوید که امریکا می‌‎خواهد که پس از خرج نیروهای خود از افغانستان، یک میراث «خوب» در این کشور به جا بگذارد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که خروج نیروهای خارجی یکی از پیش‌شرط‌های اصلی طالبان برای دست‌کشیدن از جنگ است.

طالبان: انتخابات نباید پیش از توافق صلح برگزار شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد