طالبان-نمی‌توانند-صدای-مردم-در-لوی‌جرگه-را-نادیده-بگیرند

کرِن دیکر، معاون سفارت امریکا در کابل طی یک تماس ویدیویی با سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری گفت که گروه طالبان هرگز نمی‌تواند صدای واحد مردم را در لویه‌جرگه مشورتی صلح برای حفظ ارزش‌های ملی و حقوق بشری افغانستان، نادیده بگیرد.

به گزارش افغان نیوز: در این تماس ویدیویی که دیروز (یک‌شنبه، ۱۲ اسد) انجام شد، در مورد آمادگی‌های افغانستان برای برگزاری لویه‌جرگه مشورتی، تلاش‌ها برای آغاز گفت‌وگوهای صلح و ایجاد آتش‌بس بحث و گفت‌وگو شده است.

آقای دانش در این تماس ویدیویی گفته است که تصمیم‌ها و خواست‌های نمایندگان مردم در لویه‌جرگه مشورتی صلح در سال گذشته، در روند صلح نتایج مثبت داشته است.

به گفته‌ی دانش، اکنون حکومت می‌خواهد که اجراآت صورت گرفته را با نمایندگان مردم شریک و برای دیگر اقداماتی که قرار است در آینده صورت بگیرد، دیدگاه‌های نمایندگان مردم را گردآوری کند.

دانش تأکید کرده است که لویه‌جرگه مشورتی در روزهای آینده در کابل برگزار می‌شود. قرار است در این لویه‌جرگه نمایندگان مردم، اعضای شورای ملی، شورای عالی مصالحه ملی و دیگر نهادهای مرتبط به صلح شرکت کنند.

معاون رییس‌جمهور افزوده که قرار است در این لویه‌جرگه مشورتی موضوع رهایی زندانیان طالبان، آتش‌بس، مذاکره با طالبان و خواست‌های مردم مورد بحث قرار گیرد.

آقای دانش در عین حال ابراز امیدواری کرده است که از طریق گفت‌وگوهای مستقیم حکومت و نمایندگان مردم در این لویه‌جرگه، یک صدای واحد برای تقویت روند صلح و مذاکرات بین‌الافغانی بلند شود.

همچنان به گفته‌ی او، برگزاری لویه‌جرگه مشورتی صلح زمینه را برای اقلیت‌های اجتماعی، زنان و فعالان مدنی و حقوق بشری فراهم خواهد کرد تا آنان بتوانند نگرانی‌ها و مطالبات خود در روند گفت‌وگوهای صلح را به‌صورت مستقیم بیان کنند.

در همین حال، کرِن دیکر، معاون سفارت امریکا ضمن خرسندی از تصمیم حکومت افغانستان برای تقویت زمینه‌های گفت‌وگوهای صلح، همچنان ابراز امیدواری کرده است که برگزاری لویه‌جرگه مشورتی بتواند زمینه‌ی مناسب را برای اقلیت‌های اجتماعی و زنان فراهم کنند تا آنان بتوانند نگرانی‌ها و دیدگاه‌های‌شان در مورد صلح را مطرح کنند.

خانم دیکر همچنان گفته است که گروه طالبان هرگز نمی‌تواند که صدای واحد مردم را در لویه‌جرگه مشورتی صلح برای گفت‌وگوهای صلح و حفظ ارزش‌های ملی و حقوق بشری افغانستان، نادیده بگیرد.

این درحالی است که رییس‌جمهور اشرف غنی در روز نخست عید قربان اعلام کرد که از مجموع پنج‌هزار زندانی طالبان، براساس قانون اساسی و قانون جزای افغانستان، رهایی ۴۰۰ زندانی این گروه از صلاحیت او نیست و به همین منظور لویه‌جرگه مشورتی را برای تصمیم‌گیری در این زمینه فرا می‌خواند.

طالبان نمی‌توانند صدای مردم در لوی‌جرگه را نادیده بگیرند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد