طرح-وارثین-شهدا-و-معلولین-برای-رسیدن-به-صلح

شورای انجسام وارثین شهدا و معلولین با ارائه‌ای طرحی، از عدم حضور معلولین و قربانیان جنگ در پروسه صلح و ترکیب هیأت گفتگو کننده حکومت با گرو طالبان انتقاد کرده و می‌گوید که شهدا و معلولین باید در ترکیب هیأت مذاکره کننده حکومت شامل شود.

به گزارش افغان نیوز: مرتضی نیکزاد، رییس شورای انسجام وارثین شهدا و معلولین، امروز( چهارشنبه، 11 سرطان) طی یک نشست خبری، جنگ افغانستان را جنگ نیابتی کشورهای منطقه‌ای خوانده و گفت که مردم افغانستان قربانی منافع کشورهای منطقه‌ای و خارجی شده است.

آقای نیکزاد، درگیری میان رهبران و نخبگان سیاسی را زمنیه ساز دخالت کشورهای خارجی‌ها دانسته و افزود که جنگ در افغانستان هیچ زمانی قومی و مذهبی نبوده است و نخبگان سیاسی از آدرس قوم و مذهب برای منافع شخصی خود جنگیده اند.

حمید عزیز، رییس مرکز اجتماعی معلولین نیز گفت: معلولین که قربانی اصلی جنگ چندین ساله افغانستان هستند، در پروسه صلح و هیأت گفتگو کننده حکومت با طالبان حضور ندارند. او معلولین را از آسیب پذیر ترین گروه اجتماعی در افغانستان خوانده و گفت که باید معلولین در پروسه صلح حضور معنادار داشته باشند و در میز مذاکرات از حقوق شان دفاع نمایند.

آقای عزیز گفت که موضوعات پشت پرده در مذاکرات و توافق زلمی خلیلزاد و گروه طالبان در قطر از مردم افغانستان پنهان نگهداشته شده است. او تاکید کرد: « اگر پنهان کاری نمی‌بود چرا هر بار با داغ شدن و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی؛ خشونت‌ها و جنگ‌ها از سوی گروه طالبان افزایش می‌یابد».

در هیمن حال، شورای انسجام وارثین شهدا و معلولین« طرح پشنهادی راه رسیدن به صلح افغانستان» را تدوین کرده و در این طرح، رقابت میان نخبگان سیاسی و انحصار قدرت به وسیله زمامداران و حلقات خاص قومی، از عوامل داخلی جنگ افغانستان دانسته شده است.

در طرح پشنهادی این شورا، موقعیت ژئوپولیتک افغانستان، تقابل و تعارض رقابت‌های سیاسی و اقتصادی میان کشورها و همچنان حضور و نفوذ گروهای نیابتی از عوامل منطقه‌ای جنگ افغانستان خوانده شده است.

در پایان طرح پشنهادی شورای انسجام وارثین شهدا و معلولین آمده است که برای رسیدن به صلح پایدار و دایمی باید« یک هیأت ملی مذاکره کننده با اشتراک شخصیت‌های موثر سیاسی، علمی، دینی و اجتماعی که تمثیل کننده هویت‌های قومی به شمول زنان، جوانان، نخبگان، وارثین شهدا، جامعه معلولین به حیث قربانیان اصلی جنگ باشد، ایجاد شود».

همچنان در این طرح آمده است که باید مذاکرات بین‌الافغانی با میزبانی یکی از کشورهای مورد قبول حکومت افغانستان و گروه طالبان دایر شود.

این درحالی است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان امروز چهار شنبه(11، سرطان) در رشته‌تویتی گفته است که کشورهای عضو گروه C5+1 نیاز خواهند داشت که با آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، مشترکا برای ترویج و تشویق یک تفاهم سیاسی در مورد پایداری اقتصاد و اتصال منطقه‌ای کارکنند.

طرح وارثین شهدا و معلولین برای رسیدن به صلح

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد