غنی-امریکا-صلاحیت-رهایی-پنج-هزار-زندانی-طالبان-را-ندارد

رییس جمهور غنی می‌گوید که موضوع رهایی زندانیان می‌تواند جز اجندای مذاکرات باشد، اما امریکا صلاحیت رهایی پنج هزار زندانی گروه طالبان را ندارد.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور امروز (یک‌شنبه، ۱۱ حوت) در یک نشست خبری گفت که هیچ نوع تعهدی برای رهایی پنج هزار زندانی طالب وجود ندارد و این موضوع را با صراحت با مقام‌های امریکایی از جمله زلمی خلیل‌زاد مطرح کرده است.

رییس جمهور غنی گفت که هیچ نوع موافقه‌ای با امریکا در مورد رهایی زندانیان صورت نگرفته است و این کشور در مورد رهایی زندانیان طالبان صلاحیت ندارد و تنها نقش تسهیل‌کننده خواهد داشت.

محمداشرف غنی گفت: «رهایی زندانیان طالب از صلاحیت امریکا نه، بل‌که از صلاحیت حکومت افغانستان است.»

آقای غنی رهایی زندانیان را «حق قانونی و خود ارادیت» مردم افغانستان توصیف کرد، اما گفت که موضوع رهایی زندانیان می‌تواند جز اجندای مذاکرات باشد، اما به هیچ وجه پیش‌شرط مذاکرات بوده نمی‌تواند.

وی هم‌چنان گفت که در جریان مذاکرات در صورتی که «حس اعتماد» به میان بیاید، زندانیان را رها خواهد کرد، اما در حال حاضر به طالبان اعتماد ندارد.

محمداشرف غنی هم‌چنان گفت که مردم افغانستان می‌خواهند اطمینان داشته باشند کسانی که از زندان رها می‌شوند، دوباره سلاح را بر نمی‌دارند.

این در حالی است که توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و طالبان روز گذشته در قطر به امضا رسید. طالبان پیشتر گفته بودند که پس از امضای توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و این گروه، حکومت افغانستان در نخست باید پنج‌هزار زندانی طالب را آزاد کند و پس از آن مذاکرات بین‌الافغانی آغاز خواهد شد.

غنی: امریکا صلاحیت رهایی پنج هزار زندانی طالبان را ندارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد