غنی-بامیان-دیگر-زندان-جغرافیایی-افغانستان-نیست

ییس جمهور غنی می‌گوید که ما به وحدت ملی و انکشاف متوازن متعهد هستیم و بامیان دیگر زندان جغرافیایی افغانستان نخواهد بود.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور، روز گذشته در سفرش به ولایت بامیان در جلسه بزرگ مردمی گفت که در مورد ویژگی های بامیان هرچه بگوییم، کم است. بامیان آینده نگر، پاسدار جمهوریت، متعهد به وحدت ملی، حقوق شهروندی، مساوات و عدالت اجتماعی، معتقد به حقوق زنان، نمونه وفاق مذاهب و خواهان انکشاف در مطابقت به نیازمندی های قرن ۲۱ است.

وی افزود که بامیان امروز بامیان پنج سال قبل نیست، بامیان امروز در روایت سیاسی افغانستان نقش اساسی دارد.

رئیس جمهور غنی گفت که حفاظت آثار تاریخی بامیان وظیفه هر بامیانی و هر افغان دیگر است. در آن روز که طالبان مجسمه های بودا را انفجار دادند، هر افغان بامیانی بود و قلب هر کدام شان جریحه دار شد.

آقای غنی گفت که بامیان دیگر زندان جغرافیایی افغانستان نخواهد بود و تفاوت اساسی در مقدار سرمایه‌گذاری در این ولایت آمده است، زیرا ما به وحدت ملی و انکشاف متوازن متعهد هستیم.

اشرف غنی تصریح کرد که تمام آب های افغانستان در چهار سال آینده به صورت اساسی مدیریت می شود. سرمایه معادن ما یک تریلیون دالر تخمین شده است و ما باید سرمایه بشری خود را قسمی انسجام دهیم که به پا ایستاده شویم.

در جریان این سفر، رئیس جمهور و هیات همراه اش از جریان کار احداث سرک یکاولنگ- دره صوف در حالی دیدن کرد که از سوی مسئولین مربوطه در مورد پیشرفت کار آن، معلومات ارائه می گردید.

این سرک به هزینۀ ۲۰۴.۹ میلیون دالر امریکایی احداث می گردد که ولایت بامیان را به شمال کشور وصل می سازد و طول آن ۱۷۸ کیلومتر می باشد.

کار احداث سرک متذکره در ۳ اگست ۲۰۱۷ آغاز شده و قرار است در ماه فبروری ۲۰۲۱ به پایۀ اکمال برسد. از این جمله ۱۰۴ کیلومتر آن مربوط بامیان می شود که توسط شرکت CRBC چینایی تطبیق می گردد و کار آن ۲۲ در صد پیشرفت کرده و تا اکنون بیشتر از ۲۶ کیلومتر آن اسفالت شده است.

همچنان رئیس جمهور و هیات همراه اش در جریان این سفر از ساحات باستانی و تاریخی بامیان از جمله مجسمه های بودا(صلصال و شهمامه) و پارک ملی بند امیر دیدن کردند.

غنی: بامیان دیگر زندان جغرافیایی افغانستان نیست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد