لت‌وکوب-خبرنگار-و-معذرت-ارگ-راه-حل-نیست

شماری از مسوولان در واکنش به لت‌وکوب مدیر مسوول تلویزیون یک با ابراز نگرانی می گویند که توهین و تحقیر شهروندان توسط نیروهای امنیتی و محافظان رییس جمهور غنی نه تنها راه حل نیست بلکه خلاف قانون اساسی می باشد.

به گزارش افغان نیوز: عبدالله آزاده خنجانی، مدیر مسوول شبکه تلویزیونی «یک» روز دوشنبه، دوم ثور در یک نشست خبری در کابل گفت، محافظان ویژه رییس جمهور غنی یا قطعه «پی‌‌پی‌‌اس» ریاست جمهوری وی را از شرکت در یک نشست خبری غیر رسمی رییس جمهور باز داشته و مورد لت‌وکوب قرار داده‌اند. این فعال رسانه‌ای می‌گوید، محافظان ویژه رییس جمهور غنی پیش از چاشت روز دوشنبه افزون بر لت‌وکوب، او را برای مدت کوتاهی بازداشت و گوشی شخصی‌اش را به جبر مورد بررسی قرار داده‌اند. به گفته او، معلومات شخصی و تصاویر خانواده‌گی او نیز در این گوشی بوده است.

با این حال مدیر مسوول این تلویزیون خصوصی، عمل محافظان رییس جمهور غنی را خلاف قانون اساسی و قوانین نافذ عنوان کرده و گفته است که ‌این رویداد در برابر دروازه مرکز رسانه‌های حکومت در نزدیکی وزارت امور خارجه در کابل رخ داده است.

برخورد محافظان رییس‌جمهور با این فعال رسانه‌ای واکنش‌های زیادی را به بار آورده است. فدراسیون نهادهای ژورنالیستان و رسانه‌ها در خبرنامه‌ای گفته است که برخورد خشونت‌آمیز در برابر خبرنگاران و دست‌اندرکاران رسانه‌ها خلاف قوانین نافذ است و این گونه برخوردها باید به گونه جدی مورد پی‌گرد قرار گیرد.

پس از این رویداد، جنرال ریاض آرین، رییس عمومی‌ محافظت رییس جمهور،‌ محمدهارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری و شاه‌حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری به دفتر شبکه تلویزیونی «یک» رفته و از مدیر مسوول این تلویزیون عذرخواهی کرده‌اند.‌ هارون چخانسوری، سخنگوی ارگ ریاست جمهوری پذیرفته است که بر اساس تحقیقات ابتدایی، مدیر مسوول این شبکه‌ی تلویزیونی از سوی محافظان ویژه رییس جمهور توهین شده است.
آقای چخانسوری هم‌چنان توهین، تحقیر و یا لت‌وکوب شهروندان توسط نیروهای امنیتی و محافظان مقام‌های حکومتی را خلاف قانون دانست و وعده سپرد که به این قضیه طبق قانون رسیده‌گی خواهد شد. آن‌چنانی که سخنگوی رییس جمهور می‌گوید، محافظان خطاکار از سوی ریاست عمومی‌ محافظت رییس جمهور اخطاریه گرفته‌اند.

مدیر مسوول این شبکه تلویزیونی اما صدور «اخطاریه» برای این محافظان ویژه ریاست جمهوری را بسنده نمی‌داند و از حکومت می‌خواهد پرونده‌اش به گونه جدی و علنی مورد بررسی قرار گیرد. زیرا به گفته او، بررسی علنی قضیه می‌تواند گفتمان را برای آوردن نظم و احترام متقابل در تمام بخش‌های نیروهای امنیتی و به ویژه در بخش محافظان رییس‌جمهور، ایجاد کند.

 هم‌زمان با این، «نی» نهاد حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان در خبرنامه‌ای نوشته است که «معذرت‌خواهی راه حل نیست». در این خبرنامه به نقل از عبدالمجیب خلوتگر، رییس اجرایی نی آمده است: «حکومت با معذرت‌خواهی صورت مسأله را پاک نکند، بلکه باید راه حل مناسب و بنیادی به خشونت علیه خبرنگاران از سوی مسوولان حکومتی پیدا کند.» این نهاد حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد، در کنار این که خواهان بررسی جدی این مسأله است، از حکومت وحدت ملی نیز خواسته است که افراد خاطی را به پنجه‌ی قانون بسپارد.

این درحالی است که محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور در سیزدهم حمل هنگام تجلیل از روز ملی خبرنگاران در ارگ ریاست جمهوری گفت،‌ آزادی بیان مقدس است و هر مقام دولتی که در برابر خبرنگاران خشونت کند، به سارنوالی معرفی و مجازات خواهد شد. آقای غنی افزود که فرهنگ زورگویی باید پایان یابد و مشکلات با تهدید نه، بلکه با افهام و تفهیم قابل حل است.

لت‌وکوب خبرنگار و معذرت ارگ راه حل نیست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد