مذاکرات-صلح-در-دام-منفعت-طلبی-حکومت-و-طالبان

آگاهان مسایل سیاسی به این باورند که قدرت طلبی هیات‌های مذاکره کننده حکومت و طالبان باعث شده که روند مذاکرات صلح تاکنون به نتیجه نرسد.

به گزارش افغان نیوز: فواد نسیمی، آگاه مسایل سیاسی در یک گفتگو با خبرنگار افغان نیوز گفت که تا وقتی دو طرف درگیر جنگ روی یک آتش‌بس دایمی به توافق نرسند، پروسه گفتگو به بن بست مواجه شده و مردم افغانستان به صلح پایدار دست نخواهند یافت.

آقای نسیمی افزود: «مردم افغانستان خواهان قطع جنگ و خون‌ریزی اند؛ اما ناامنی‌ها در مقایسه به هر زمان دیگری افزایش یافته است. از سوی هم، هئیت‌های مذاکره کننده در قطر بر قدرت طلبی تمرکز کرده اند».

به گفته او؛ مذاکرات دوحه نباید با دیدگاه‌های شخصی و خود محوری‌های دو طرف به بُن‌بست مواجه شود؛ زیرا صلح برای همه اولویت دارد و مردم به نتایج مثبت مذاکرات بین‌الافغانی چشم دوخته اند.

وی گفت: «منفعت طلبی شخصی و ماندن در قدرت حتی به بهای جنگ و خون‌ریزی پیشینۀ طولانی در تاریخ افغانستان دارد. اکنون نیز مذاکرات صلح در دام جمهوریت و امارت گیر مانده است.

به باور او؛ هردو طرف گفتگوی کننده‌گان مذاکرات قطر بر سر منافع شخصی شان چانه زنی دارند، نه پایان بخشیدن به جنگ 40 ساله در کشور. بنابراین، جامعۀ جهانی و کشورهای تأثیرگذار در این روند باید فشار های جدی را وارد کنند تا وضعیت به نفع مردم افغانستان رقم زده شود.

وی دراخیر خاطر نشان کرد؛ در صورتی‌که دو طرف درگیر جنگ از این فرصت پیش آمده درست استفاده نکنند؛ افغانستان دوباره پناهگاه ترویزم جهانی خواهد شد.

از سوی هم، احمد زبیر مسعود مشاور پیشین شورای امنیت در یک همایش مردمی در ولایت پنجشیر اظهارداشت که طالبان ارادۀ برای تامین امنیت و آتش‌بس دایمی ندارند و از این‌رو، پروسه صلح را به بن بست مواجه ساخته اند.

وی افزود: مردم ابزار‌های کافی و لازم جهت بسیج شدن علیه گروه طالبان را دارند و در صورت ضرورت علیه این گروه در سراسر کشور به پا می‌خیزند. به گفته او، تا زمانیکه گروه طالبان روابط شان را با شبکه القاعده قطح نسازد، به تعهدات شان نیز عمل نخواهد کرد.

مسعود در اخیر تاکید کرد، مردم افغانستان باید در این شرایط بحرانی به تعصبات قومی، سمتی و زبانی دامن نزند و همدیگر پذیری را پیشه کنند تا به یک صلح پایدار دست یابند.

این درحالی است که حملات گروه طالبان در این اواخر در سراسر کشور افزایش یافته است و هرازگاهی تلفات سنگین را بر نیروهای ملکی و غیر ملکی وارد می‌کند.

از سوی هم، بیش ازدو ماه از مذاکرات بین الافغانی در دوحه می‌گذرد امادو طرف درگیر هنوز به یک میکانیزم مشخص دست نیافته است.

مذاکرات صلح در دام منفعت طلبی حکومت و طالبان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد