نگرانی-از-مبنای-تصمیم‌گیری‌های-امروز-در-قطر

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلام نموده که تصمیم‌گیری‌ هیأت‌های مذاکراتی دولت و گروه طالبان در دوحه باید برمنبای قانون اساسی و اسناد بین‌المللی حقوق بشر باشد.

به گزارش افغان نیوز: در اعلامیه این کمیسیون که امروز چهار شنبه(19، قوس) منتشر شده، آمده است که طرف‌های مذاکره‌کنندۀ صلح در دوحه باید قانون اساسی افغانستان و اسناد بین‌المللی حقوق بشر را که آزادی‌ها و حقوق بشری افراد را تضمین می‌کند، مبنای تصمیم‌گیری‌ها در مذاکرات صلح قرار دهند.

اعلامیه افزوده است؛ دوام جنگ در کشور باعث شده که این کمیسیون و سایر نهادهای حقوق بشری که در افغانستان فعالیت دارند، تنها به رعایت حق حیات به عنوان یکی از حقوق اولیۀ بشری متمرکز باشند و به سایر حقوق و آزادی‌های بشری توجه لازم صورت نگیرد.

کمیسیون حقوق بشر، رعایت موازین حقوق بشری به ویژه آزادی‌های مدنی افراد را زمینه‌ساز صلح پایدار در کشور دانسته و می‌افزاید که همۀ حقوق و آزادی‌های بشری در افغانستان باید در روند صلح تضمین شوند.

این درحالی است که گفت‌وگوهای مستقیم میان هیأت‌های مذاکراتی دولت و گروه طالبان پس از حدود سه ماه رأی‌زنی مقدماتی، قرار است امروز به گونۀ جدی آغاز شود.

در همین حال، قربانی شدن دستاوردهای ۱۹ سال پسین از جمله حقوق و آزادی‌های بشری در روند صلح از نگرانی‌های عمدۀ شهروندان در این گفت‌وگوها تلقی می‌شو؛ اما دولت پیوسته اطمینان می‌دهد که حقوق و آزادی‌های مردم در این روند معامله نخواهد شد.

نگرانی از مبنای تصمیم‌گیری‌های امروز در قطر

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد