نامزدان-معترض-خواهان-عدالت-از-کمیشنران-جدید-اند

شماری از نامزدان معترض انتخابات پارلمانی ۱۳۹۷ میگویند: انتخابات پارلمانی ۱۳۹۷ سیاه ترین و پر چالش ترین انتخابات در تاریخ جهان بود که در دو روز دایر شد و مدت چند ماه میشود سرنوشت ان معلوم نیست.

سید فرهاد اکبری نامزد معترض از ولایت لوگر میگوید: انتخابات پارلمانی در ولایت لوگر بدون حرف "س" دایر شد چرا که اسم تمام قوم سادات با حرف س شروع میشود و بیشتر از 12 هزار نفر از رای دادن محروم شدند.
اکبری گفت:"  12 هزار رای دهنده لوگری که از من حمایت میکردند و اکثر انها قوم سادات بودند که از رای دادن محروم شدند و کسانی بودند که نمیخواستند من با رای بلند به خانه ملت راه پیدا کنم اما با ان هم من بیشترین رای را از ولایت لوگر کسب کردم که تمام نهادهای انتخاباتی و نهادهای نظارت کننده در این ولایت شهادت میدهند که من بیشترین رای داشتم اما کمیسیون انتخابات در کابل من را ناکام ساخت".
این نامزد معترض میگوید: کمیسیون انتخابات از من پول خواست تا کامیاب سازد اما من از پرداخت پول نکردم و انها من را ناکام ساخت.
اکبری بیان داشت: در 31 محل انتخاباتی تنها رای من را باطل کرده است که این خلاف قانون است و اگر رای محل باطل میشود باید تمام رای نامزدان باطل شود نه فقط یک نفر. او افزود: " من تشنه قدرت نیستم اما بلندترین رای دارم و این جفا است که از رای مردم خود دفاع نکنم".
اکبری تاکید کرد: کمیشنران جدید دو نهاد انتخاباتی اگر واقعاً میخواهند پر چالشترین انتخابات را جمع کنند باید معیار انها رای حقیقی مردم باشند نه فشار سیاسی و نه پول.
از سوی دیگر حسن جان دولتزی نامزد معترض از ولایت کابل میگوید: کمیشنران جدید نهادهای انتخاباتی باید افراد را به خانه ملت کامیاب سازند که مردم به انها رای داده باشند و افراد که با پول رای خریده اند نباید کامیاب ساخته شود.
او گفت: حکومت کمیشنران قبلی نهادهای انتخاباتی را برکنار ساخت اما نتیجه کار این افراد فاسد را قبول دارد که عمل حکومت قابل قبول نیست چرا اگر کمیشنران قبلی فساد کرده اند باید نتیجه کار انها نیز باطل اعلام گردد. دولتزی افزود: کمیشنران جدید در نهادهای انتخابات اعتراف میکنند که تقلب سازمان دهی شده در انتخابات پارلمانی در ولایت های مختلف مخصوصا در کابل صورت گرفته است.
این نامزد معترض خواهان ابطال آرای کابل شد و گفت: اگر نتیجه انتخابات کابل ابطال نگردد، نامزدهای که رای مردم را با خود دارند  دست به اعتراض مدنی گسترده می زنند و مردم را آگاه می سازند که در افغانستان انتخابات وجود ندارد بلکه انتصابات است. 
دولت زی گفت" من بیشتر از 5 هزار رای داشته ام اما برادر صیاد سه صد هزار دالر از من خواست تا کامیاب کند اما من از پرداخت این مقدار پول پرهیز کردم که در نتیجه انها من را ناکام ساخت".
نجیب الله اسلامیار نامزد معرض از کابل میگوید:: انتخابات پارلمانی 1397 سیاه ترین انتخابات در جهان حساب میشود که در دو روز دایر شد و چندین ماه میشود که نتیجه ان اعلام نمی گردد و دلیل این همه مشکلات راه یابی افراد مشخص است.
اسلامیار گفت: حکومت و نهادهای انتخاباتی اگر میخواهند که مردم به نظام انتخاباتی اعتماد داشته باشند باید رای باطل و رای حقیقی را جدا سازند تا نمایندگان حقیقی به خانه ملت راه پیدا کند.
حکومت و نهادهای انتخاباتی باید به نامزدان معترض جواب قناعت بخش دهنده ارائه کند اگر نامزدان معترض برحق نیستند مانع اعتراض انها گردد و اگر برحق است به شکایت انان رسیدگی گردد.
انتخابات پارلمانی 1397 در 33 ولایت به تاریخ 28 و 29 میزان سال گذشته دایر شد اما تا هنوز نتیجه کامل ان اعلام نشده است.

نامزدان معترض خواهان عدالت از کمیشنران جدید اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد