نهادهای-ناظر-انتخاباتی-از-رفتار-کمیسیون-انتخابات-انتقاد-کردند

نهادهای ناظر بر انتخابات، یافته‌های ‌شان را از انتخابات ریاست جمهوری به اشتراک گذاشته و قرنطین نشدن کمیشنران کمیسیون¬های انتخاباتی و داشتن روابط آنان با شماری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری را از نگرانی‌های کلان اعلام کردند.

به گزارش افغان نیوز: دیدبان انتخابات و شفافیت افغانستان( اتیوا) و دیدبان آزاد افغانستان( فوا) امروز( پنج‌شنبه، 18 میزان) در نشست خبری یافته­های نظارتی‌شان را از انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده و گفتند؛ آمارهای رای دهندگان که از سوی کمیسیون انتخابات ارائه شده برای این دو نهاد نظارتی قابل پذیریش نیست.

 

حبیب الله شینواری، رییس برنامه‌های دیدبان انتخابات و شفافیت افغانستان گفت: « 2.7 میلیون رای دهنده که بر اساس آمار کمیسیون انتخابات در روز انتخابات شرکت کردند، برای ما قابل پذیرش نیست و این آمار پرسش برانگیز است».

 

آقای شینواری گفت که یافته­های ما نشان می‌دهد که حضور مردم به خصوص زنان در ولایت های چون ارزگان، میدان، وردک، پکتیا، فراه و بادغیس در روز انتخابات کم رنگ بوده است. او تهدیدات امنیتی را یک از دلایل عمده کمرنگ بودن حضور مردم در محلات رای دهی دانست.

 

شینواری گفت که وضعیت امنیتی در ولایت‌های مانند پکتیا، کندز، فاریاب، بغلان، تخار، کندز، نورستان، بدخشان، غور، بادغیس، فراه و سرپل  یکسان گزارش شده بود اما؛ زمانیکه به ارزیابی وضعیت امنیتی مراکز رای دهی نظر انداخته شود، دیده می شود که بسته کردن مراکز رای دهی در سایر ولایت‌ها متناسب با وضعیت امنیتی نبوده است. او تاکید کرد که این مسئله نگرانی‌ها و شک و گمان‌های را در مورد عدم بی طرفی مقام‌های امنیتی که این ارزیابی را انجام داده است به وجود می‌آورد.

 

در همین حال، مبین الله ایماق، رییس دیدبان آزد افغانستان برخورد کمیسیون‌های انتخابات و نیروهای امنیتی را با نامزدان ریاست جمهوری دوگانه توصیف کرده و گفت، یافته‌های دیدبان آزاد افغانستان نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی در توازن میان نامزدان انتخاباتی بی طرف نبوده و در خدمت نامزدان بر سر اقتدار بوده اند.

 

آقای ایماق گفت کمیسون‌های انتخاباتی هم با نامزدان برخورد دوگانه دارد و نماینده نامزدان که در دولت اند هموراه در نشست‌های کمیسیون حاضر اند؛ اما کمیسیون توجه آن چنانی به حضور سایر نماینده نامزدان ریاست جمهور در نشست‌هایش ندارد.

 

بر بنیاد یافته‌های این دو نهاد نظارتی؛ عدم نصب فهرست رای دهندگان در محلات رای دهی، مشکلات در فهرست رای دهندگان در روز انتخابات، استخدام کارمندان مرد به‌جای زن در محلات زنانه و دوام کمپاین‌های انتخاباتی در روز برگزاری انتخابات از چالش‌های مدیریتی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ششم میزان از سوی کمیسیون‌های انتخاباتی بوده است.

 

 مسوولان این نهادها گفتند: یافته‌های ما نشان می‌دهد که شماری از نامزدان و یا نمایندگان آنان در داخل مراکز و نزدیک محلات رای دهی، به گونه مستقیم از رای دهندگان خواسته اند که به نامزد مشخص رای بدهند.

 

این نهادها از تصمیم کمیسیون انتخابات مبنی براستعمال رای از طریق کود مخصوص نظامیان در دستگاه بایومتریک انتقاد کرده و گفتند: « استفاده از کود مخصوص نظامیان برای کساینکه نام شان نه در فهرست نام رای دهندگان بوده و نه در دستگاه بایومتریک، راه تقلب و دوبار رای دهی را فراهم کرد و از سوی هم زمینه رای دهی افراد زیر سن با تذکره‌های جعلی را مساعد کرد و از جانب دیگر کار کمیسیون‌های انتخاباتی را در تفکیک آرای پاک را از آرای ناپاک، دشوار ساخته است».

 

نهادهای ناظر انتخاباتی با ارائه‌ای پیشنهاد از کمیسیون‌های انتخابات خواست: « آز آنجایکه سیستم بایومتریک و فهرست رای دهندگان در شماری قابل توجه از محلات و مراکز رای دهی مشکل داشته و یا به شکل ناقص اسفتاده شده، کمیسیون‌های انتخاباتی باید تدابیر خاص را برای شمارش و توحید آرا در نظر گیرد تا آرای معتبر از آرای نا معتبر تفکیک شود».

 

همچنان این نهادها از نامزدان که خود ار برنده اعلام می­کنند خواستند که از پیش داوری‌ها در مورد نتیجه انتخابات واعلام برنده شدن بدون ارائه اسناد و مدارک خود داری کرده و با حوصله مندی منتظر نتایج ابتدایی و نهایی از سوی کمیسیون‌های انتخاباتی باشید.

 

این همه در حالی است که انتخابات ریاست جمهوری با هزینه 149 میلون دالر در ششم میزان برگزار شد. بیش از نه میلیون رای دهنده برای اشتراک در این انتخابات ثبت نام کرده بودند؛ اما اکنون بر بنیاد آمار کمیسیون‌ انتخابات که مورد پذیرش نهادهای ناظر انتخاباتی هم نیست، نزدیک به 2.7 میلیون نفر در انتخابات ششم میزان اشتراک کرده اند.

نهادهای ناظر انتخاباتی از رفتار کمیسیون انتخابات انتقاد کردند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد